Czego oczekuje współczesna młodzież? Rozważania o statusie edukacji polonistycznej w świetle wypowiedzi ankietowych uczniów szkół ponadpodstawowych

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.6

Słowa kluczowe:

dydaktyka polonistyczna, uczeń, edukacja polonistyczna, szkoła

Abstrakt

Tekst przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród licealistów w marcu 2024 roku. Celem badań było sprawdzenie, jak postrzegany jest język polski, a także – czego ankietowani oczekują od edukacji polonistycznej. Mimo że spora część respondentów uznała lekcje polskiego za potrzebne, to odpowiedzi uczniów akcentują słabości kształcenia polonistycznego i dowodzą, że na przedmiot ten w dużej mierze patrzy się wyłącznie przez pryzmat egzaminu maturalnego. Na uwagę zasługują także wypowiedzi wyrażające oczekiwania licealistów wobec edukacji polonistycznej. Badani podkreślają przede wszystkim wykształcenie umiejętności związanych ze stylistyką, leksykologią i kulturą żywego słowa. Wyniki ankiety skłaniają więc do przemyśleń na temat kształtu edukacji polonistycznej we współczesnej szkole ponadpodstawowej.

Biogram autora

Michał Legacki - Uniwersytet Szczeciński

Ukończył studia licencjackie z filologii polskiej w zakresie specjalności nauczycielskiej na Uniwersytecie Szczecińskim, obecnie kontynuuje edukację na studiach polonistycznych II stopnia. Od roku szkolnego 2023/2024 pracuje jako nauczyciel polonista w XIII Liceum Ogólnokształcącym w Szczecinie. Jego zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z nauczaniem języka polskiego. Aktualnie przygotowuje pracę magisterską dotyczącą przemian w zakresie kształcenia językowego na poziomie szkoły ponadpodstawowej.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Legacki, M. (2024). Czego oczekuje współczesna młodzież? Rozważania o statusie edukacji polonistycznej w świetle wypowiedzi ankietowych uczniów szkół ponadpodstawowych. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 68–74. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.6

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE