Projekt cyfrowy jako sposób na lekturę w szkole podstawowej

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.8

Słowa kluczowe:

Minecraft, grywalizacja, metody aktywizujące, lektury szkolne, gra komputerowa, lekcja cyfrowa, projekt cyfrowy

Abstrakt

Autor przedstawił w artykule pomysł realizacji lekcji języka polskiego w formie krótkiego klasowego pomysłu z wykorzystaniem gry komputerowej Minecraft (Mojang Studios 2011). W jego opinii taka lekcja może przysłużyć się rozwijaniu kreatywności uczniów, a także ich aktywizacji, co jest dziś elementem szczególnie pożądanym podczas lekcji związanych z pracą z książką. We wstępie autor opisał fenomen gier komputerowych i możliwości ich dydaktycznego wykorzystania w klasach IV–VI. Następnie przedstawił zalety pracy taką metodą, do których zaliczył między innymi rozwijanie twórczości, aktywizację uczniów, a także zaangażowanie całego zespołu klasowego w pracę projektową. Artykuł zamyka zaproponowany scenariusz przeprowadzenia takiej lekcji w każdej szkole, co może być pomocne w pracy nauczycieli praktyków. Autor zamieścił także film podsumowujący realizowany przez niego projekt w grze Minecraft oraz opracowane z uczniami klasy VI zagadnienia do scenariusza filmowego, który można wykonać z uczniami.

Biogram autora

Ernest Nowak - Szkoła Specjalna Podstawowa „Akademia Życia”

Lic. historii specjalności nauczycielskiej, mgr filologii polskiej. Nauczyciel historii, języka polskiego i świetlicy w szkole specjalnej. Groznawca, antropolog i aksjolog kultury popularnej. Członek Polskiego Towarzystwa Gier Komputerowych i Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego. Zainteresowany wybranymi elementami arteterapii w pracy z dzieckiem, kreatywnymi metodami pracy na historii oraz twórczością profesora Andrzeja Nowaka.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Nowak, E. (2024). Projekt cyfrowy jako sposób na lekturę w szkole podstawowej. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 85–97. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.8

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE