Czy zadania domowe są nam jeszcze potrzebne? Refleksja na temat zadawania prac domowych z perspektywy uczniów i nauczycieli

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.10

Słowa kluczowe:

praca domowa, relacja uczeń – nauczyciel, zmiany w edukacji, nowoczesne podejście do nauki

Abstrakt

Od pierwszego kwietnia 2024 r., zgodnie z rozporządzeniem Ministry Edukacji Narodowej, zadawanie prac domowych w klasach IV–VIII jest nieobowiązkowe i nieoceniane. Rodzi się więc pytanie: Czy zadawanie prac domowych jest nam jeszcze potrzebne? Coraz więcej badaczy, a także nauczycieli zwraca uwagę na to, że uczniowie nie przykładają się do wykonywania zadań domowych, jednak bez wątpienia ich umiejętne zadawanie, a także regularne sprawdzanie w klasach IV–VIII niesie za sobą wiele kształcących umiejętności. Wpływa na samorozwój uczniów, przyczynia się do poprawienia efektywności nauki, uczy krytycznej oceny własnej pracy, jak i odpowiedzialności. Istnieją więc plusy i minusy prac domowych, ale czy ich usunięcie przyczyni się do tego, że uczniowie będą mieli więcej czasu na przygotowanie się do sprawdzianu, kartkówki czy czytanie lektur? Czy te zadania nie są względem siebie zależne? Celem artykułu jest przeanalizowanie zmian w zadawaniu prac domowych, zwrócenie uwagi na ich kształcące aspekty, jak i pogłębienie refleksji na powyższy temat z perspektywy uczniów i nauczycieli.

Biogram autora

leksandra Półćwiartek - Uniwersytet Rzeszowski

Lic. filologii polskiej. Obecnie kontynuuje studia magisterskie o specjalności nauczycielskiej na Uniwersytecie Rzeszowskim. Jej praca licencjacka dotyczyła analizy alegorycznych poematów pokutnych Samuela i Kaspra Twardowskich. Zainteresowania naukowe autorki artykułu koncentrują się wokół dydaktyki literatury i języka polskiego – zwłaszcza integracji różnych dziedzin kształcenia w edukacji polonistycznej oraz zagadnień inności, cielesności w literaturze polskiej. Publikowała w czasopiśmie „Media i Społeczeństwo”.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Półćwiartek, leksandra. (2024). Czy zadania domowe są nam jeszcze potrzebne? Refleksja na temat zadawania prac domowych z perspektywy uczniów i nauczycieli. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 109–122. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.10

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE