Jan Bartunek (1859–1912) – nauczyciel gimnazjalny w Rzeszowie jako badacz i użytkownik filozofii antycznej

Autor/innen

  • Tomasz Mróz Uniwersytet Zielonogórski

DOI:

https://doi.org/10.15584/galisim.2016.2.13

Schlagworte:

filozofia antyczna, filozofia gimnazjalna, J. Bartunek

Abstract

W Galicji prócz profesorów uniwersyteckich także gimnazjalni nauczyciele języków klasycznych zajmowali się naukowo filozofią i badaniami nad historią filozofii starożytnej, co było ważnym dodatkiem do ich pracy dydaktycznej i popularyzatorskiej. Dzięki nim młodzież gimnazjalna zdobywała pierwsze wiadomości z dziedziny filozofii, zatem wpływu ich pedagogów w tym względzie nie można nie doceniać. W artykule została omówiona twórczość historycznofilozoficzna jednego z galicyjskich nauczycieli gimnazjalnych – Jana Bartunka, który ostatnie lata swego życia pracował w Rzeszowie. W jego dorobku można znaleźć zarówno prace naukowe (nt. chronologii dialogów Platona), jak i dzieła popularyzatorskie, w których prezentował się jako badacz i jako użytkownik antycznej filozofii, podkreślający aktualność jej etycznego przesłania.

Downloads

Keine Nutzungsdaten vorhanden.

Veröffentlicht

2016-12-15

Zitationsvorschlag

Mróz, T. (2016). Jan Bartunek (1859–1912) – nauczyciel gimnazjalny w Rzeszowie jako badacz i użytkownik filozofii antycznej. Galicja. Studia I materiały, (2), 148–167. https://doi.org/10.15584/galisim.2016.2.13

Ausgabe

Rubrik

ARTIKEL UND ABHANDLUNGEN