Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych w ramach systemów franczyzowych w świetle genezy, istoty i podstaw prawnych franchisingu

Autor

  • Konrad Drezno Kancelaria Radcy Prawnego Adrian Szlachciński

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2021.1.1

Słowa kluczowe:

franczyza, podatek od towarów i usług, prawo podatkowe

Abstrakt

Franchising to stosunek prawny mający swoje początki w średniowiecznej Europie, który znacznie ewoluuje na przestrzeni lat. Powyższa ewolucja sprawia, że jego interpretowanie wymaga ciągłych zmian. Przeprowadzenie dokładnej analizy genezy, istoty i podstaw prawnych franchisingu jest zatem kluczem do zrozumienia tejże instytucji i jej poszczególnych elementów, w szczególności przy analizie podatkowych aspektów tego stosunku. W nawiązaniu do powyższego ważny jest również fakt, że stosunek ten nie został zdefiniowany ani w przepisach prawa unijnego, ani w przepisach krajowych, jednakże znajdują się przepisy prawa definiujące poszczególne elementy franchisingu takie jak na przykład know-how. Niniejsza publikacja, wykorzystując metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodę dogmatyczną, miała zatem na celu przedstawienie genezy i istoty systemów franczyzowych, ich podstaw prawnych oraz następnie analizę normatywną podatkowych aspektów tego stosunku prawnego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Spełniając powyższy cel artykułu, autor jednoznacznie wskazuje, że usługi świadczone w ramach stosunku franchisingu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej, tj. 23%, a także wskazuje na możliwość i sposób dokonania przez uczestników systemów franczyzowych korekty rocznej kwoty podatku odliczonego oraz opisuje opodatkowanie omawianych usług w przypadku podmiotów zagranicznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Antonowicz A., Rozwój sieci franchisingowych w Niemczech i w Polsce – Analiza porównawcza, „Finanse, Rynki Zbytu, Ubezpieczenia” z 2011, Nr 685, s. 11–22.

Chwistecka-Dudek H., Franchising jako alians strategiczny, „Studia Ekonomiczne/Akademia Ekonomiczna w Katowicach” z 2006, Nr 37, s. 117-128.

Fila J., Witczak R., Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 2011; Nr 260, s. 295–307.

Gheribi E., Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2014, Nr 202, s. 160-169.

Głuchowski J., Patyk J., Zarys polskiego prawa podatkowego, Warszawa 2009.

Kowalski R., Jak dokonywać rocznej korekty VAT¸ www.infor.pl, (dostęp: 20 marca 2020 r.).

Lubińska H., Małecki P., Import usług w polskim systemie podatkowym, Warszawa 2007.

Salik M., Napój ze szczyptą kokainy, czyli historia Coca-Coli, www.focus.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).

Mendelsohn M., Acheson D., Franchising, Warszawa 1992.

Pokorska B., Przedsiębiorca w systemie franczyzowym, Warszawa 2004.

Stawicka M. K., Franczyza. Droga do sukcesu, Gliwice 2010.

Stecki L., Franchising, Toruń 1997.

Szewczak N., Twórcy McSukcesu. Kto tak naprawdę stworzył McDonalda, www.forbes.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).

Szkołno-Koguc J., Problemy harmonizacji podatkowej w krajach Unii Europejskiej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia. Sectio H” 2008, Vol. XLII, s. 253–266.

Tokaj-Krzewska A., Franchising. Strategia rozwoju małych firm w Polsce, Warszawa 1999.

Wolański R., System podatkowy w Polsce, Kraków 2004.

www.mcdonalds.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).

Europejski Kodeks Etyki Udzielania Franczyzy, www.franchising.pl (dostęp: 20 marca 2020 r.).

Pobrania

Opublikowane

2021-03-15

Jak cytować

Drezno, K. (2021). Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych w ramach systemów franczyzowych w świetle genezy, istoty i podstaw prawnych franchisingu. Ius et Administratio, 44(1), 7–23. https://doi.org/10.15584/iuseta.2021.1.1

Numer

Dział

Artykuły