Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług, usług świadczonych w ramach systemów franczyzowych w świetle genezy, istoty i podstaw prawnych franchisingu
DOI:
https://doi.org/10.15584/iuseta.2021.1.1Słowa kluczowe:
franczyza, podatek od towarów i usług, prawo podatkoweAbstrakt
Franchising to stosunek prawny mający swoje początki w średniowiecznej Europie, który znacznie ewoluuje na przestrzeni lat. Powyższa ewolucja sprawia, że jego interpretowanie wymaga ciągłych zmian. Przeprowadzenie dokładnej analizy genezy, istoty i podstaw prawnych franchisingu jest zatem kluczem do zrozumienia tejże instytucji i jej poszczególnych elementów, w szczególności przy analizie podatkowych aspektów tego stosunku. W nawiązaniu do powyższego ważny jest również fakt, że stosunek ten nie został zdefiniowany ani w przepisach prawa unijnego, ani w przepisach krajowych, jednakże znajdują się przepisy prawa definiujące poszczególne elementy franchisingu takie jak na przykład know-how. Niniejsza publikacja, wykorzystując metodę analizy i krytyki piśmiennictwa oraz metodę dogmatyczną, miała zatem na celu przedstawienie genezy i istoty systemów franczyzowych, ich podstaw prawnych oraz następnie analizę normatywną podatkowych aspektów tego stosunku prawnego w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Spełniając powyższy cel artykułu, autor jednoznacznie wskazuje, że usługi świadczone w ramach stosunku franchisingu podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w stawce podstawowej, tj. 23%, a także wskazuje na możliwość i sposób dokonania przez uczestników systemów franczyzowych korekty rocznej kwoty podatku odliczonego oraz opisuje opodatkowanie omawianych usług w przypadku podmiotów zagranicznych.
Downloads
Bibliografia
Antonowicz A., Rozwój sieci franchisingowych w Niemczech i w Polsce – Analiza porównawcza, „Finanse, Rynki Zbytu, Ubezpieczenia” z 2011, Nr 685, s. 11–22.
Chwistecka-Dudek H., Franchising jako alians strategiczny, „Studia Ekonomiczne/Akademia Ekonomiczna w Katowicach” z 2006, Nr 37, s. 117-128.
Fila J., Witczak R., Podatkowe aspekty franchisingu jako formy finansowania przedsiębiorstw w globalizującej się gospodarce, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica”, 2011; Nr 260, s. 295–307.
Gheribi E., Sieci franczyzowe w usługach gastronomicznych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach” 2014, Nr 202, s. 160-169.
Głuchowski J., Patyk J., Zarys polskiego prawa podatkowego, Warszawa 2009.
Kowalski R., Jak dokonywać rocznej korekty VAT¸ www.infor.pl, (dostęp: 20 marca 2020 r.).
Lubińska H., Małecki P., Import usług w polskim systemie podatkowym, Warszawa 2007.
Salik M., Napój ze szczyptą kokainy, czyli historia Coca-Coli, www.focus.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).
Mendelsohn M., Acheson D., Franchising, Warszawa 1992.
Pokorska B., Przedsiębiorca w systemie franczyzowym, Warszawa 2004.
Stawicka M. K., Franczyza. Droga do sukcesu, Gliwice 2010.
Stecki L., Franchising, Toruń 1997.
Szewczak N., Twórcy McSukcesu. Kto tak naprawdę stworzył McDonalda, www.forbes.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).
Szkołno-Koguc J., Problemy harmonizacji podatkowej w krajach Unii Europejskiej, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin – Polonia. Sectio H” 2008, Vol. XLII, s. 253–266.
Tokaj-Krzewska A., Franchising. Strategia rozwoju małych firm w Polsce, Warszawa 1999.
Wolański R., System podatkowy w Polsce, Kraków 2004.
www.mcdonalds.pl (dostęp: 10 marca 2020 r.).
Europejski Kodeks Etyki Udzielania Franczyzy, www.franchising.pl (dostęp: 20 marca 2020 r.).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Ius et Administratio

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.