Zasady dostępu do środków finansowych państw Trójmorza

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.1.1

Słowa kluczowe:

Trójmorze, zadanie publiczne, finansowanie, programy unijne, partnerstwo publiczno-prawne, organizacje pozarządowe, spółki

Abstrakt

Zgodnie z przyjętym tytułem, przedmiotem rozważań jest wskazanie ustawowych reguł dotyczących pozyskiwania środków finansowych przez państwa wchodzące w skład obszaru Trójmorza. Z uwagi na przyjęty temat, przybliżona zostanie aksjologia terminu „Trójmorze” wraz z określeniem genezy powstania.
Co ważniejsze, artykuł dostarczy informacji na temat zasad finansowania przedsięwzięć realizowanych przez kraje Trójmorza. W tym zakresie, w pierwszej kolejności zostaną omówione kwestie związane z pozyskiwaniem środków unijnych, a następnie możliwości pozyskiwania środków finansowych z innych, alternatywnych źródeł. Artykuł zostanie zaopatrzony w konstatację dotycząca możliwości i potrzeb własnego, dedykowanego finansowania krajów Trójmorza.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Bieliszczuk B., Trójmorze: współpraca na rzecz unijnego i regionalnego rynku gazu, „Polski Instytut Spraw Międzynarodowych” 2017, nr 63.

Błaś A., Formy działania administracji w warunkach prywatyzacji zadań publicznych [in:] Administracja i prawo administracyjne u progu trzeciego tysiąclecia, Łódź 2000.

Gasz M., Partnerstwo publiczno-prywatne jako instrument realizacji zadań publicznych [in:] Sektor publiczny we współczesnej gospodarce, ed. R. Przygodzka, Białystok 2008.

Gwizdała J., Partnerstwo publiczno-prywatne w finansowaniu inwestycji sektora publicznego w UE – dylematy [in:] Prawo finansowe samorządu terytorialnego, ed. J. Gliniecka, E. Juchniewicz, T. Sowiński, M. Wróblewska, Warszawa 2013.

Katner W.J., Komercjalizacja i prywatyzacja. Komentarz, Warszawa 2003.

Kijowski D., Kulesza M., Misiąg W., Prutis S., Stec M., Szlachta J., Zalewski J., Bariery prawne efektywnego i skutecznego funkcjonowania lokalnej i regionalnej administracji publicznej oraz propozycje ich likwidacji lub ograniczenia, „Samorząd Terytorialny” 2005, nr 1–2.

Strzyczkowski K., Prawo gospodarcze publiczne, Warszawa 2005.

Kobosko M., Koncepcja Trójmorza ma sens, https://www.rp.pl/Publicystyka/312159879-Michal-Kobosko-Koncepcja-Trojmorza-ma-sens.html.

Kosztowniak A., Szelągowska A., Pszczółka I., Misztal P., Finanse i rozliczenia międzynarodowe, C.H.Beck 2009.

Leoński Z., Funkcje (zadania i kompetencje) realizowane przez podmioty prawa prywatnego (tezy referatu) [in:] Administracja i prawo administracyjne u progu trzeciego tysiąclecia, Łódź 2000.

Miruć A., Partnerstwo publiczno-prywatne jako sposób realizacji zadań publicznych [in:] Koncepcja systemu prawa administracyjnego, ed. J. Zimmermann, Warszawa 2007.

Orzelska-Stączek A., Kowal P., Inicjatywa Trójmorza: geneza, cele i funkcjonowanie, Instytut Studiów Politycznych PAN 2019.

Perkowski M., Jakie zadania jednostek samorządu terytorialnego nadają się do realizacji w formule PPP? [in:] Finanse samorządowe. 580 pytań i odpowiedzi, ed. C. Kosikowski, J.M. Salachna, Warszawa 2012.

Stahl M., Cele publiczne i zadania publiczne [in:] Koncepcja systemu prawa administracyjnego, ed. J. Zimmermann, Warszawa 2007.

Suwaj P.J., Pojęcie administracji publicznej [in:] Nauka administracji, ed. B. Kudrycka, B. Guya Peters, P.J. Suwaj, Warszawa 2009.

Sykulski L., Geopolityka a bezpieczeństwo Polski, Warszawa 2018.

Raport z realizacji programów Interreg w województwach Polski Wschodniej w latach 2014–2020, Lublin, June 2021, https://www.lubelskie.pl/file/2021/06/Programy-Interreg_Raport.pdf.

Rudnicki M., Partnerstwo publiczno-prywatne, „Samorząd Terytorialny” 2006, nr 7–8.

Szczyt Trójmorza z udziałem prezydenta USA, www.prezydent.pl.

Wilczyński P., Podmioty niepubliczne w sferze administracji publicznej, „Państwo i Prawo” 2002, issue 2.

Zysnarski J., Partnerstwo publiczno-prywatne, Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr Sp. z o.o., Gdańsk 2007.

Opublikowane

2023-03-30

Jak cytować

Feret, E. (2023). Zasady dostępu do środków finansowych państw Trójmorza. Ius et Administratio, 50(1), 5–15. https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.1.1

Numer

Dział

Artykuły