The Constitutional Principle of Subsidiarity and the Testifying Role of Municipal Government

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.5

Keywords:

constitution, administration, administrative law, principles of administrative law, local government

Abstract

The research was focused on the description and analysis related to selected systemic principles, with particular emphasis on subsidiarity. Another consideration is to highlight the most important aspects of the functioning of municipal government as providing administration. The aim of this research is an attempt to relate the principle of subsidiarity to the service function of municipal government.
As a result, a research hypothesis was formulated, which assumes that the constitutional principle of subsidiarity is the basis of providing activities by municipal self-government. The analyses carried out allowed to confirm the hypothesis and to present de lege ferenda conclusion about the need to include the principle of subsidiarity in the so-called local government laws. The subject of research conducted on the basis of legal-dogmatic and analytical principle is municipal self-government as providing administration.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Administracja publiczna, red. J. Gierszewski, Chojnice 2012.

Dobkowski J., Wieloaspektowość gminy w prawie polskim [w:] Kryzys prawa administracyjnego? t. 1, Jakość prawa administracyjnego, red. D.R. Kijowski et. al., Warszawa 2012.

Dolnicki B., Pozycja prawna przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego [w:] Nauka administracji wobec wyzwań współczesnego państwa prawa, red. J. Łukasiewicz, Rzeszów 2002.

Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.

Grążawski M., Małecka-Łyszczek M., Instytucja porozumienia komunalnego w świetle zasady subsydiarności [w:] Prawne gwarancje ochrony praw jednostki wobec działań administracji publicznej, red. E. Ura, Rzeszów 2002.

Jagielski J., Zagadnienia i pojęcia ogólne teorii prawa administracyjnego [w:] Prawo administracyjne, wyd. 2, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2020.

Jakimowicz W., Normatywne uwarunkowania realizowania kompetencji prawodawczych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, t. 77, nr 3.

Kalisiak-Medelska M., Partycypacja społeczna na poziomie lokalnym jako wymiar decentralizacji administracji publicznej w Polsce, Łódź 2015.

Kamiński R., Proces decentralizacji administracji publicznej w Polsce [w:] Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, red. A Ferens, I. Macek, Wrocław 2002.

Kisała M., Zasada sprawności w wykonywaniu zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, „Roczniki Nauk Prawnych” 2015, t. XXV, nr 1.

Korczak J., Decentralizacja i recentralizacja w administracji publicznej na przykładzie zadań własnych i zleconych jednostek samorządu terytorialnego [w:] Aktualne problemy samorządu terytorialnego, red. E. Ura, E. Feret, S. Pieprzny, Rzeszów 2017.

Korzeniowski P., Kompetencja organu administracji publicznej [w:] Słownik pojęć w administracji publicznej, red. I. Wieczorek, J. Szymanek, Łódź 2018.

Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, t. 77, nr 3.

Masternak M., Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji [w:] System prawa administracyjnego procesowego. Administracyjne postępowanie egzekucyjne i zabezpieczające, t. II, cz. I, Zagadnienia ogólne, red. D.R. Kijowski, Warszawa 2020.

Niczyporuk J., Dekoncentracja administracji publicznej, Lublin 2006.

Niewiadomski Z., Zadania samorządu terytorialnego [w:] System prawa administracyjnego. Podmioty administrujące, t. 6, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

Niżnik-Dobosz I., Zasady realizowania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego [w:] Aktualne problemy samorządu terytorialnego, red. E. Ura, E. Feret, S. Pieprzny, Rzeszów 2017.

Olejniczak-Szałowska E., Pojęcie, cechy i typologia zasad prawa administracyjnego [w:] Prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, wyd. 8, red. M. Stahl, Warszawa 2021.

Prawo administracyjne, red. J. Boć, Wrocław 2010.

Raczyńska M., Krukowski K., Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego, Kraków 2020.

Sierpowska I., Administracja świadcząca wobec przemocy w rodzinie, „Wrocławskie Studia Erazmiańskie XI” 2017, nr XI.

Stahl M., Zasady organizacyjne administracji publicznej [w:] System prawa administracyjnego. Podmioty administrujące, t. 6, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.

Sześciło D., Mendis A., Niziołek M., Jakubek-Lalik J., Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, Warszawa 2014.

Warmiński A., Aspekty funkcjonowania administracji publicznej, „Doctrina Studia Społeczno-Polityczne” 2011, Vol. 8, Issue 8.

Wiktorowska A., Decentralizacja i centralizacja administracji [w:] Prawo administracyjne, wyd. 9, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2009.

Wituska E., Elementarne założenia teoretyczne zasady zespolenia administracyjnego, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica” 2012, 270.

Zimmermann J., Prawo administracyjne, wyd. 4, Warszawa 2010.

Zimmermann J., Prawo administracyjne, wyd. 9, Warszawa 2020.

Published

2023-06-30

How to Cite

Jaworski, B. (2023). The Constitutional Principle of Subsidiarity and the Testifying Role of Municipal Government. Ius et Administratio, 51(2), 58–74. https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.5

Issue

Section

Articles