Konstytucyjna zasada pomocniczości a świadcząca rola samorządu gminnego
DOI:
https://doi.org/10.15584/iuseta.2023.2.5Słowa kluczowe:
konstytucja, administracja, prawo administracyjne, zasady prawa administracyjnego, samorząd terytorialnyAbstrakt
W opracowaniu badania zostały skoncentrowane na opisie i analizach odnoszących się do wybranych zasad ustrojowych, z położeniem szczególnego akcentu na pomocniczość. Kolejnym wątkiem rozważań jest zwrócenie uwagi na najważniejsze aspekty funkcjonowania samorządu gminnego jako administracji świadczącej. Celem badań jest podjęcie próby powiązania zasady pomocniczości z funkcją świadczącą samorządu gminnego.
W konsekwencji przystępując do badań postawiono hipotezę badawczą, która zakłada, że podstawą działalności świadczącej samorządu gminnego jest konstytucyjna zasada pomocniczości. Przeprowadzone analizy pozwoliły na potwierdzenie postawionej tezy oraz przedstawienie wniosku de lege ferenda o potrzebie ujęcia zasady subsydiarności w tzw. ustawach samorządowych. Przedmiotem badań prowadzonych w oparciu o zasadę prawno-dogmatyczną oraz analityczną jest samorząd gminny jako administracja świadcząca.
Downloads
Bibliografia
Administracja publiczna, red. J. Gierszewski, Chojnice 2012.
Dobkowski J., Wieloaspektowość gminy w prawie polskim [w:] Kryzys prawa administracyjnego? t. 1, Jakość prawa administracyjnego, red. D.R. Kijowski et. al., Warszawa 2012.
Dolnicki B., Pozycja prawna przewodniczącego zarządu jednostki samorządu terytorialnego [w:] Nauka administracji wobec wyzwań współczesnego państwa prawa, red. J. Łukasiewicz, Rzeszów 2002.
Fundowicz S., Decentralizacja administracji publicznej w Polsce, Lublin 2005.
Grążawski M., Małecka-Łyszczek M., Instytucja porozumienia komunalnego w świetle zasady subsydiarności [w:] Prawne gwarancje ochrony praw jednostki wobec działań administracji publicznej, red. E. Ura, Rzeszów 2002.
Jagielski J., Zagadnienia i pojęcia ogólne teorii prawa administracyjnego [w:] Prawo administracyjne, wyd. 2, red. J. Jagielski, M. Wierzbowski, Warszawa 2020.
Jakimowicz W., Normatywne uwarunkowania realizowania kompetencji prawodawczych przez organy jednostek samorządu terytorialnego, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, t. 77, nr 3.
Kalisiak-Medelska M., Partycypacja społeczna na poziomie lokalnym jako wymiar decentralizacji administracji publicznej w Polsce, Łódź 2015.
Kamiński R., Proces decentralizacji administracji publicznej w Polsce [w:] Administracja i polityka. Administracja publiczna w procesie przemian, red. A Ferens, I. Macek, Wrocław 2002.
Kisała M., Zasada sprawności w wykonywaniu zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego, „Roczniki Nauk Prawnych” 2015, t. XXV, nr 1.
Korczak J., Decentralizacja i recentralizacja w administracji publicznej na przykładzie zadań własnych i zleconych jednostek samorządu terytorialnego [w:] Aktualne problemy samorządu terytorialnego, red. E. Ura, E. Feret, S. Pieprzny, Rzeszów 2017.
Korzeniowski P., Kompetencja organu administracji publicznej [w:] Słownik pojęć w administracji publicznej, red. I. Wieczorek, J. Szymanek, Łódź 2018.
Lipowicz I., Samorząd terytorialny jako podmiot administracji świadczącej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2015, t. 77, nr 3.
Masternak M., Zasady postępowania egzekucyjnego w administracji [w:] System prawa administracyjnego procesowego. Administracyjne postępowanie egzekucyjne i zabezpieczające, t. II, cz. I, Zagadnienia ogólne, red. D.R. Kijowski, Warszawa 2020.
Niczyporuk J., Dekoncentracja administracji publicznej, Lublin 2006.
Niewiadomski Z., Zadania samorządu terytorialnego [w:] System prawa administracyjnego. Podmioty administrujące, t. 6, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.
Niżnik-Dobosz I., Zasady realizowania zadań publicznych przez jednostki samorządu terytorialnego [w:] Aktualne problemy samorządu terytorialnego, red. E. Ura, E. Feret, S. Pieprzny, Rzeszów 2017.
Olejniczak-Szałowska E., Pojęcie, cechy i typologia zasad prawa administracyjnego [w:] Prawo administracyjne, pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie, wyd. 8, red. M. Stahl, Warszawa 2021.
Prawo administracyjne, red. J. Boć, Wrocław 2010.
Raczyńska M., Krukowski K., Zarządzanie w administracji publicznej. Od idealnej biurokracji do zarządzania procesowego, Kraków 2020.
Sierpowska I., Administracja świadcząca wobec przemocy w rodzinie, „Wrocławskie Studia Erazmiańskie XI” 2017, nr XI.
Stahl M., Zasady organizacyjne administracji publicznej [w:] System prawa administracyjnego. Podmioty administrujące, t. 6, red. R. Hauser, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, Warszawa 2011.
Sześciło D., Mendis A., Niziołek M., Jakubek-Lalik J., Administracja i zarządzanie publiczne. Nauka o współczesnej administracji, Warszawa 2014.
Warmiński A., Aspekty funkcjonowania administracji publicznej, „Doctrina Studia Społeczno-Polityczne” 2011, Vol. 8, Issue 8.
Wiktorowska A., Decentralizacja i centralizacja administracji [w:] Prawo administracyjne, wyd. 9, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2009.
Wituska E., Elementarne założenia teoretyczne zasady zespolenia administracyjnego, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica” 2012, 270.
Zimmermann J., Prawo administracyjne, wyd. 4, Warszawa 2010.
Zimmermann J., Prawo administracyjne, wyd. 9, Warszawa 2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Ius et Administratio

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.