Zagrożenie stereotypem: wróg rozwoju dziedzin ścisłych

Autor

  • Anna M. Rędzio Uniwersytet Warszawski, Instytut Studiów Społecznych im. Roberta B. Zajonca

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.5.11

Słowa kluczowe:

stereotypy płciowe, zagrożenie stereotypem, bezradność intelektualna, kobietyw matematyce, edukacja matematyczna

Abstrakt

Zagrożenie stereotypem (ZS) to sytuacja, w której jednostka obawia się, że może potwierdzić negatywny stereotyp dotyczący kompetencji jej grupy społecznej. Na przykład istnieje stereotyp, że kobiety są gorszymi matematyczkami niż mężczyźni, zatem kobiety przystępujące do rozwiązywania zadań matematycznych czują presję z tym związaną (gdyż zależy im, żeby nie potwierdzić tego stereotypu przez złe wykonanie zadań). Dzieje się tak zwłaszcza, gdy zasugeruje się im, nawet delikatnie, że ich wyniki mogą być porównywane z wynikami mężczyzn. Ponieważ najczęstszym skutkiem ZS jest obniżenie poziomu wykonywanych zadań z dziedziny, której on dotyczy, zjawisko to może mieć niebagatelny wpływ na udział kobiet w takich dziedzinach ,jak matematyka czy informatyka. W tym artykule opisywane są badania, które potwierdzają, że negatywne skutki ZS mogą być zniwelowane, a nawet odwrócone, a podatność nań uzależniona jest od poziomu bezradności intelektualnej (BI; rodzaju wyuczonej bezradności doświadczanego często w szkole). Dwa badania eksperymentalne wykazały, że u osób o bardzo niskim poziomie BI efekty ZS były wręcz odwrotne od tych najczęściej spotykanych. Wyniki te sugerują, że pewne zmiany w systemie edukacji mogłyby zredukować efekty ZS wśród kobiet i zwiększyć ich udział we wzmiankowanych dziedzinach.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Rędzio, A. M. (2019). Zagrożenie stereotypem: wróg rozwoju dziedzin ścisłych. Journal of Education, Technology and Computer Science, (specjalny 1), 86–92. https://doi.org/10.15584/eti.2019.5.11