Połączeni, ale samotni. Postawy młodszych uczniów pokolenia iGen

Autor

  • ANNA WARZOCHA Magister, Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy, im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Edukacji Przedszkolnej i Szkolnej, Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej, Polska

Słowa kluczowe:

pokolenie iGen, postawy młodszych uczniów, kultura wizualna, portale społecznościowe, nowe media

Abstrakt

Dotychczasowe możliwości wzajemnego komunikowania się zostały poszerzone o internetowe, społecznościowe portale (Instagram, Twitter), aplikacje typu Snapchat, które zaszyfrowują wiadomość w obraz (np. zdjęcia, rysunki, filmy) i krótki tekst. Tak zorganizowana korespondencja wiedzie prym w dzisiejszych czasach i wydaje się, że z dużym skutkiem próbuje zdominować tę dziedzinę życia. Poprzez wspomniany cyfrowy performans umacnia się kultura związana z kultem ciała, wizerunku, rozrasta widowiskowa rzeczywistość, w której kultury sieciowe wzmacniają warstwę wizualną i porzucają mowę, a jednocześnie zamazywany jest naturalny, rzeczywisty przekaz i jego odbiór. Taka rzeczywistość generuje nowe postawy uczniów, wpływa na ich osobowość, a także zdrowie psychiczne i somatyczne. Opracowanie zestawia wnioski wypływające z lektury i badań neurodydaktyków, psychologów i obserwacji własnych, a takze być może stanowi prolegomenę do dywagacji na temat współczesnej pedagogii wczesnoszkolnej.

Opublikowane

2018-12-15

Jak cytować

WARZOCHA, A. (2018). Połączeni, ale samotni. Postawy młodszych uczniów pokolenia iGen. Journal of Education, Technology and Computer Science, 26(4), 96–101. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/5749

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION