Edukacja muzyczna w gimnazjach tarnowskich w dobie autonomii Galicji

Autor

  • JOLANTA WĄSACZ-KRZTOŃ Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Muzyki, Zakład Metodyki Nauczania Muzyki, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.14

Słowa kluczowe:

Tarnów, Galicja, edukacja muzyczna, muzyka, śpiew

Abstrakt

W dobie autonomii Galicji Tarnów posiadał dwa gimnazja, które miały w siatce godzin przedmioty: śpiew i muzyka. Były to przedmioty nadobowiązkowe, na które młodzież chętnie uczęszczała w porównaniu z innymi przedmiotami. Nauczanie śpiewu miało na celu przygotowanie chóru szkolnego, który zapewniał oprawę muzyczną różnych uroczystości kościelnych i szkolnych. Nauka odbywała się w dwóch oddziałach: I – niższym i II – wyższym, a liczba godzin nie przekraczała 4 tygodniowo. Repertuar obejmował przede wszystkim pieśni religijne i świeckie. Oprócz śpiewu w gimnazjach tarnowskich prowadzono także nauczanie muzyki. W I gimnazjum działała orkiestra mieszana, a w II – dęta, smyczkowa i mandolinowa. Orkiestry wchodziły w skład Kołka Muzycznego. W repertuarze zespołów znajdowały się utwory patriotyczne, muzyka poważna (operowa, operetkowa) oraz powszechnie znane i przyjemne do słuchania marsze, polo-nezy, mazury itp. Wysoka frekwencja na lekcjach śpiewu oraz w zespołach muzycznych potwierdza chęć rozwoju zainteresowań muzycznych gimnazjalistów i świadczy o potrzebie kształcenia muzycznego na każdym etapie edukacji człowieka.

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

WĄSACZ-KRZTOŃ, J. (2017). Edukacja muzyczna w gimnazjach tarnowskich w dobie autonomii Galicji. Journal of Education, Technology and Computer Science, 22(4), 108–113. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.14

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION