Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym

Autor

  • WOJCIECH BIEL Zespół Szkół nr 2 im. ks. St. Staszica w Wadowicach, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.1.39

Słowa kluczowe:

nowe media, media, technologia informacyjno-komunikacyjna, społeczeństwo informacyjne

Abstrakt

Artykuł jest próbą omówienia interpretacji pojęciowej dotyczącej nowych mediów w kontekście pedagogicznym, która odnosi się do uczniów, nauczycieli oraz społeczeństwa teleinformatycznego – grup, które zazwyczaj są odbiorcami przekazu medialnego. Publikacja przybliża charakterystykę pojęcia nowe media w powiązaniu z terminami media, technologie informacyjno-komunikacyjne, społeczeństwo informacyjne oraz pedagogika. Następnie wyodrębnia najważniejsze nowe media w tym kontekście, uwzględniając ich cechy oraz powiązania. Jedną z rudymentarnych kwestii nasuwających się przy analizie pojęcia nowe media jest jego właściwa interpretacja. Szeroko rozumiane media teleinformatyczne niosą ze sobą wiele wątpliwości, istnieje wiele skojarzeń pojęciowych. Podstawową jest z całą pewnością egalitarność zarówno tworzenia, wykorzystania, jak i obioru informacji. W związku z powyższym nieprzygotowany odbiorca przyjmujący niewyselekcjonowane informacje, nieznający połączeń pojęciowych medialnych, bez odpowiedniej świadomości specyfiki nowych mediów oraz dystansu poznawczego nie może w pełni wykorzystać zbioru medialnego (zwłaszcza w procesach dydaktycznych). Rozwiązaniem tego problemu może być odpowiednia interpretacja pojęciowa oraz wynikające z niej wyodrębnienie nowych mediów w kontekście pedagogicznym. Zrozumienie pojęcia nowe media w odniesieniu do pedagogiki może mieć niebagatelny wpływ na kształtowanie umiejętności świadomego, właściwego i selektywnego korzystania ze środków przekazu w procesie dydaktycznym.

Opublikowane

2017-03-30

Jak cytować

BIEL, W. (2017). Nowe media – interpretacja pojęcia w kontekście pedagogicznym. Journal of Education, Technology and Computer Science, 19(1), 279–287. https://doi.org/10.15584/eti.2017.1.39

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION