Dlaczego odrzucamy wiedzę z przeszłości? Refleksje na temat praktycznego wymiaru wartości w historii

Autor

  • Małgorzata Skotnicka-Palka Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego
  • Marek Białokur Instytut Historii Uniwersytetu Opolskiego

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2020.2.1

Słowa kluczowe:

społeczeństwo, wartości, postawy, edukacja historyczna

Abstrakt

W czasach szybkich zmian i dużej ilości informacji wiele osób, zwłaszcza młodych, nie przywiązuje większej wagi do przeszłości. Dzieje się tak pomimo, że edukacja historyczna rozwija intelektualnie i duchowo, budując tożsamość jednostki i narodu oraz pomagając zrozumieć problemy teraźniejszości. Edukacja historyczna to zbiór wielu czynników, które generalnie wiążą się z wykorzystywaniem osiągnięć naszych przodków oraz ewolucją ich postaw. W edukacji historycznej wartości te zajmują ważne miejsce. Historia pozwala nam zrozumieć zachowanie innych ludzi, ich emocje i potrzeby. W historii bardzo ważne jest przestrzeganie norm i zasad tolerancji oraz demokracji. Wartości edukacji historycznej budują autorytet i szacunek, wzmacniają poczucie więzi z ojczyzną, miejscem urodzenia czy zamieszkania. Edukacja historyczna uczy młodych ludzi wartości, takich jak odpowiedzialność za ich działania, mobilizuje do pracy na rzecz środowiska i stwarza potrzebę wzorcowych postaci i autorytetów. Edukacja młodych ludzi na lekcjach historii pomaga im funkcjonować w czasach współczesnych w otaczającej ich rzeczywistości, dlatego też nauczyciele historii powinni wdrażać uczniów do uczestnictwa we współczesnym świecie, pokazując i kształtując wartości edukacyjne. Należy jednak pamiętać, aby przykłady z przeszłości dopasowywać do wieku uczniów. Zagadnienia te porusza niniejszy artykuł, prezentując wypowiedzi cenionych badaczy.

Opublikowane

2020-06-30

Jak cytować

Skotnicka-Palka, M., & Białokur, M. (2020). Dlaczego odrzucamy wiedzę z przeszłości? Refleksje na temat praktycznego wymiaru wartości w historii. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 15(2), 5–24. https://doi.org/10.15584/johass.2020.2.1

Numer

Dział

Artykuły