Międzynarodowy Czerwony Krzyż we współczesnych polskich podręcznikach do historii. Rys ogólny

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2024.2.6

Słowa kluczowe:

podręczniki, edukacja historyczna, dydaktyka, Międzynarodowy Czerwony Krzyż

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest przedstawienie sposobu, w jaki zagadnienia powstania i działalności Międzynarodowego Czerwonego Krzyża oraz postać pomysłodawcy i założyciela tej organizacji – Henry Dunanta prezentowane są w polskich podręcznikach do historii. Lekcje historii w szkole stanowią odpowiednią platformę do wprowadzania zagadnień związanych z koncepcją humanitaryzmu. Lekcje, na których wspomina się o działalności Międzynarodowego Czerwonego Krzyża, a także jego krajowych oddziałów przyczyniają się do podnoszenia świadomości na temat humanitaryzmu i praw człowieka. Warto przyjrzeć się, w jaki sposób kwestie te są traktowane w podręcznikach szkolnych, jednym z głównych źródeł uczniowskiej wiedzy na temat historii. Analizie poddano podręczniki dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych dostępne obecnie na rynku wydawniczym i wykorzystywane przez czynnych zawodowo nauczycieli. Zbadano zawarte w nich treści tekstowe i ikonografie, a także zadania, które są proponowane do realizacji podczas lekcji. Aby odpowiedzieć na pytania badawcze, przeprowadzono krytyczną analizę tekstową treści siedemnastu podręczników.

Opublikowane

2024-06-30

Jak cytować

Biedka, K., & Sobczak, M. (2024). Międzynarodowy Czerwony Krzyż we współczesnych polskich podręcznikach do historii. Rys ogólny. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 31(2), 110–130. https://doi.org/10.15584/johass.2024.2.6

Numer

Dział

Artykuły