Działalność i twórczość Karola Mikulego: pomiędzy uniwersalizmem romantycznym a pozytywistycznym

Autor

  • Luba Kijanowska-Kamińska Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki, Ukraina

Słowa kluczowe:

Romanticism, Positivism, Lviv culture, position of the artist, Karol Mikuli

Abstrakt

The achievements of Karol Mikuli in all areas of musical culture – composing, performing as a concert pianist, concertmaster, chamber musician, teacher, founder of the unique “Chopin school”, animator of the musical life of Galicia, director of the Galician Music Society and the Conservatory in Lviv, theorist – arouses true admiration and requires reflection: what predispositions inspired Mikuli's extremely fruitful and varied artistic work? This article seeks an answer to this question, taking into account the principles of Romantic aesthetics on the one hand, and Positivism on the other hand.

A milestone is the way how the artist is perceived in these periods – as a poet, musician and painter. Special adoration for priests in Romanticism and “grassroots work” addressed to a wider audience in Positivism are highlighted. The figure of the “universal artist” has been particularly exposed as an ideal, especially in stateless countries. This is the role played by Karol Mikuli during his almost forty-year stay in Lviv. An additional stimulus for its multidirectional activity was the whole atmosphere of the city and the extremely rich traditions of the multinational Lviv society.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Dybowski S., Słownik pianistów polskich, Warszawa 2003.

Fryderyk Chopin, „Alma Mater” 2010–2011, nr 130–131 (grudzień–styczeń), https://pl.wikiquote.org/wiki/Fryderyk_Chopin.

Golka M., Socjologia artysty nowożytnego, Poznań 2012.

Kulczycka-Saloni J., Programy i dyskusje literackie [w:] Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu, t. 1, Warszawa1965, s. 12–42.

Lissa Z., „Chopiniana” ze Lwowa, „Ruch Muzyczny” 1960, nr 4, s. 4–5.

Makowiecki A., Młodopolski portret artysty, Warszawa 1971.

Mazepa L., Karol Mikuli – uczeń Fryderyka Chopina [w:] Musica Galiciana, t. 13, red. G. Oliwa, Rzeszów 2012, s. 26–42.

Moniuszko S., Śpiewnik domowy, https://encyklopedia.pwn.pl/materialy-dodatkowe/haslo/Moniuszko-Stanislaw-Spiewnik-domowy;4670540.html.

Nowak E., Cern K., Ethos w życiu publicznym, Warszawa 2007, http://wiedzaiedukacja.eu/archives/1704.

Piekarski M., Karol Mikuli, „Kurier Galicyjski” 2010, nr 10 (28 V–14 VI), http://kuriergalicyjski.com/index.php/redakcjapoleca/1204-karol-mikuli-kompozytor-i-pedagog.

Piekarski M., Kornelia Parnas „Kurier Galicyjski” 2010, nr 16 (31 VIII–17 IX), http://kuriergalicyjski.com/index.php/redakcjapoleca/1204-karol-mikuli-kompozytor-i-pedagog.

Słownik języka polskiego PWM, https://sjp.pwn.pl/sjp/refleksja;2573649.html.

Słownik muzyków polskich, t. 2, red. J. Chomiński, Kraków 1967.

Sołtys M., Karol Mikuli, „Wiadomosci Artystyczne” 1897, nr 11, s. 166–168.

Tomaszewski M., Oblicze i losy pieśni polskiej 1795–1918 [w:] Muzyka polska w okresie zaborów. Materiały z XXV Ogólnopolskiej Konferencji Muzykologicznej, red. K. Bilica, Warszawa 1997, s. 3–38.

Żmigrodzka M., Polska powieść biedermeierowska, „Pamiętnik Literacki” 1966, nr 57/2, s. 379–405.

Мазепа Л., Сторінки музичного минулого Львова. З неопублікованого, Львів 2001.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-30

Jak cytować

Kijanowska-Kamińska, L. (2021). Działalność i twórczość Karola Mikulego: pomiędzy uniwersalizmem romantycznym a pozytywistycznym. Musica Galiciana. Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, 17, 25–36. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/mg/article/view/11219