Transfery budżetowe dla przedszkoli niepublicznych w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.1.21Słowa kluczowe:
wychowanie przedszkolne, przedszkole niepubliczne, dotacjaAbstrakt
Prywatne placówki wychowania przedszkolnego odgrywają ważną rolę w polskim systemie oświatowym. Głównym celem niniejszej publikacji jest wskazanie czynników decydujących o wysokości transferów publicznych przekazywanych na funkcjonowanie tego rodzaju placówek. Przeprowadzone analizy wskazują, że o wysokości tych środków decydują głównie kwoty przeznaczane przez władze samorządowe na finansowanie wynagrodzeń nauczycieli zatrudnianych w placówkach publicznych. Dokonywane w minionych latach zmiany aktów prawnych nie wpłynęły znacząco na wysokość transferów publicznych kierowanych do tego rodzaju placówek. Jednocześnie umożliwiły one samorządom stosowanie jednolitych zasad naliczania dotacji dla podmiotów uprawnionych do ich otrzymania. Zagrożeniem dla funkcjonowania tego rodzaju placówek wydają się być niekorzystne prognozy demograficzne, które przewidują zmniejszenie liczby dzieci w wieku przedszkolnym.Pobrania
Opublikowane
2020-11-13
Jak cytować
Pigłas, A. (2020). Transfery budżetowe dla przedszkoli niepublicznych w Polsce. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(49), 276–290. https://doi.org/10.15584/nsawg.2017.1.21
Numer
Dział
Artykuły
Licencja
Prawa autorskie (c) 2017 Uniwersytet Rzeszowski
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.