Praktyka społecznej odpowiedzialności biznesu na Ukrainie

Autor

  • Maryna Kiriakova Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman
  • Yevgen Panchenko Kyiv National Economic University named after Vadym Hetman

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.4.14

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), rozwój zrównoważony, odpo-wiedzialne praktyki, ukraińskie przedsiębiorstwa

Abstrakt

Rozważania podjęte w opracowaniu koncentrują się wokół działań z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) podejmowanych przez ukraińskie przedsiębiorstwa w warunkach zrównoważonego rozwoju. Na Ukrainie bodźce do rozwoju CSR wywodzą się raczej z sektora przedsiębiorstw niż ze społeczeństwa. Odpowiedzialne społecznie inicjatywy są podejmowane przez filie międzynarodowych korporacji, publikacja raportów z działalności CSR jest standardowym wymogiem dla przedsiębiorstw, które planują wejść na giełdę. W opracowaniu analizom poddano udział ukraińskich przedsiębiorstw w inicjatywach z zakresu zrównoważonego rozwoju (UN Global Compact) oraz w ocenach i konkursach dotyczących praktyk CSR (konkurs prowadzony przez organizację “The Development of CSR”), jak również sporządzania raportów o charakterze niefinansowym. Zgodnie z wynikami konkursu przeprowadzonego przez organizację “The Development of CSR” w 2013 r., wśród najwyżej ocenionych sprawozdań o charakterze niefinansowym znalazły się raporty takich firm, jak: DTEK (GRI), SCM (GRI), Banku Platinum (GRI), Galnaftogaz (GRI), Interpipe (COP). W opracowaniu przedstawiono także przykłady odpowiedzialnych działań biznesowych firmy Metinvest oraz filii wiodących korporacji międzynarodowych (Nestlé, Sun InBev, L’Oréal, Tetra Pak, Henkel). Przeprowadzone analizy prowadzą do wniosku, że praktyki CSR podejmowane przez przedsiębiorstwa działające na Ukrainie są najczęściej fragmentaryczne i niesystematyczne. Popyt ukraińskiego społeczeństwa na odpowiedzialne inicjatywy jest stosunkowo niski. W związku z tym wzrost kultury oraz świadomości mieszkańców Ukrainy na temat społecznych aspektów życia może stać się bodźcem do przekształcenia niesystematycznych działań CSR ukraińskich przedsiębiorstw w ważną część ich biznesowej strategii.

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Kiriakova, M., & Panchenko, Y. (2020). Praktyka społecznej odpowiedzialności biznesu na Ukrainie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4(48), 197–208. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.4.14

Numer

Dział

Artykuły