Strategie marketingowe współczesnych przedsiębiorstw spółdzielczych (na przykładzie banków spółdzielczych)

Autor

  • Marta Kawa Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.20

Słowa kluczowe:

strategia marketingowa, bank spółdzielczy, konkurencja

Abstrakt

strategię marketingową realizowaną przez banki spółdzielcze w celu wzmocnienia własnej pozycji konkurencyjnej. Do atutów banków spółdzielczych w konkurencji z bankami komercyjnymi nale-ży zaliczyć: zaufanie klientów do banku, dobry wizerunek banku, znajomość lokalnego środowi-ska, wyłącznie polski kapitał, mniejszą skłonność do ryzyka w porównaniu do podmiotów komer-cyjnych. Banki spółdzielcze w swojej działalności kierują się podstawowymi zasadami i warto-ściami spółdzielczymi takimi jak uczciwość, odpowiedzialność, a także mniejsza presja na mak-symalizację zysku, wynikająca ze spółdzielczej formy działania, co daje spółdzielniom większą stabilność finansową. Wyniki, jakie osiągały banki spółdzielcze w ostatnich latach wskazują, że dobrze radzą sobie na coraz bardziej konkurencyjnym rynku. Banki spółdzielcze borykają się z wie-loma problemami, którym muszą podołać, aby utrzymać swoją pozycję na rynku. Chodzi głównie o promocję, wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań, bankowości elektronicznej, co wpłynie na ich zdolność do podejmowania rywalizacji z bankowością komercyjną. Właściwie przygotowana i reali-zowana strategia marketingowa banku stanowi mocne podstawy dla rozwoju bankowości spółdziel-czej, zwłaszcza w środowisku lokalnym. Wdrażanie nowszych usług i innowacji pożądanych przez klientów daje możliwość konkurowania bankowości spółdzielczej z bankowością komercyjną. Uzyskanie przewagi w dłuższej perspektywie powoduje konieczność ciągłego monitorowania i identyfikowania potrzeb klientów i udziałowców oraz szybkiego dostosowywania oferty do ich oczekiwań.

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Kawa, M. (2020). Strategie marketingowe współczesnych przedsiębiorstw spółdzielczych (na przykładzie banków spółdzielczych). Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 195–203. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.20

Numer

Dział

Artykuły