Innowacyjność usług marketingowych a ich użyteczność w procesach zarządzania przedsiębiorstwem

Autor

  • Robert Nowacki Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.21

Słowa kluczowe:

usługi marketingowe, usługi reklamowe, usługi badawcze, innowacyjność usług marketingowych, konkurencyjność przedsiębiorstwa

Abstrakt

Rozwój procesów konkurencji rynkowej i dążenie przedsiębiorstw do poprawy własnej konkurencyjności leżą u podstaw zainteresowania optymalizacją działań rynkowych. Przedsiębiorstwa poszukując dróg doskonalenia przebiegu procesów zarządczych i dostrzegając silną presję ze strony konkurentów w coraz większym stopniu wykorzystują usługi biznesowe świadczone przez wyspecjalizowane podmioty. W sferze zarządzania marketingiem na pierwszy plan wysuwają się usługi określane mianem marketingowych, obejmujące usługi związane z badaniami rynku i re-klamą. Obydwa obszary charakteryzują się intensywną konkurencją, wyrażającą się w dużej licz-bie świadczących je podmiotów i dynamicznym rozwoju stosowanych przez nie technik i rozwią-zań. Z punktu widzenia usługobiorców kluczowe znaczenie ma ocena ich nowoczesności i inno-wacyjności. Celem artykułu jest ocena poziomu innowacyjności usług marketingowych wykorzy-stywanych przez działające na polskim rynku przedsiębiorstwa i analiza ich wpływu na przebieg procesów zarządczych ze szczególnym uwzględnieniem kształtowania konkurencyjności. Podsta-wą analiz są wyniki badań ilościowych zrealizowanych na przełomie 2014 i 2015 roku na ogólno-polskiej próbie 505 przedsiębiorstw. Wyniki tych badań pokazują, że zarówno usługi reklamowe, jak i badawcze są oceniane jako innowacyjne przez ponad 70% korzystających z nich przedsię-biorstw. Są też oceniane jako przynoszące istotne korzyści, zwłaszcza w kontekście wzrostu konkurencyjności. W szczególności dotyczy to usług reklamowych – zdecydowana większość korzy-stających z nich przedsiębiorstw ocenia ich wpływ na konkurencyjność jako co najmniej pozytyw-ny. Nieco gorzej postrzegane są pod tym względem usługi badawcze.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Nowacki, R. (2020). Innowacyjność usług marketingowych a ich użyteczność w procesach zarządzania przedsiębiorstwem. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 204–213. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.21

Numer

Dział

Artykuły