Jakość oferty usług ubezpieczeniowych w opinii klientów korzystających z usług typu „direct”

Autor

  • Tomasz Hermaniuk Uniwersytet Rzeszowski

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.47

Słowa kluczowe:

jakość usług, satysfakcja nabywcy, ubezpieczenia direct, marketing

Abstrakt

Rynek usług finansowych, w tym usług ubezpieczeniowych, ulega dynamicznym przeobrażeniom. Sama istota ubezpieczeń oraz ich znaczenie ekonomiczne i społeczne, pozostają od lat niezmienione. Zmieniają się natomiast warunki funkcjonowania firm ubezpieczeniowych. Od początku zmian ustrojowych, czyli od 1990 roku, na rynku krajowym pojawiają się wciąż nowe firmy ubezpieczeniowe. Ich rosnąca liczba przyczyniła się do zwiększenia konkurencji, a co za tym idzie, do modyfikacji realizowanej przez nie strategii marketingowej. Jej zmiany dotyczą w szczególności dwóch obszarów. Pierwszy to polityka cenowa, drugi zaś dotyczy form dystrybucji usług ubezpieczeniowych. Intensywna rywalizacja o klienta związana z penetracją rynku wymusza na firmach obniżanie cen. To z kolei wymaga poszukiwania sposobów na ograniczenie kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw. Jednym z nich są koszty związane z utrzymywaniem stacjonarnych placówek firmowych oraz ich personelu. Dlatego od kilku lat większość firm z branży zmierza do ograniczenia tych pozycji kosztów. Intensywnie rozwijającym się zjawiskiem w Polsce jest dystrybucja ubezpieczeń za pośrednictwem kanałów elektronicznych. Nowoczesne narzędzia komunikacji stanowią z jednej strony wygodne i dostępne źródło informacji o produk-tach ubezpieczeniowych, dają też możliwość porównywania różnych ofert. Z drugiej strony coraz częściej stają się skutecznym narzędziem wykorzystywanym do sprzedaży polis ubezpieczeniowych. Celem artykułu jest przedstawienie wyników badań dotyczących oceny wybranych aspek-tów jakości oferty firm ubezpieczeniowych w opinii klientów korzystających z usług typu „direct”.

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Hermaniuk, T. (2020). Jakość oferty usług ubezpieczeniowych w opinii klientów korzystających z usług typu „direct”. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 466–474. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.47

Numer

Dział

Artykuły