Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) i zrównoważony rozwój w trakcie pandemii Covid-19

Autor

  • Jakub Kubiczek Katedra Analiz Gospodarczych i Finansowych Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Bartłomiej Hadasik Katedra Informatyki Gospodarczej Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach https://orcid.org/0000-0001-6604-1970

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2022.1.8

Słowa kluczowe:

społeczna odpowiedzialność biznesu, zrównoważony rozwój, Covid-19, cele zrównoważonego rozwoju

Abstrakt

Pandemia koronawirusa wpłynęła na wszystkie dziedziny życia społecznego, a także zmieniła uwarunkowania funkcjonowania większości branż. Przynosząca zyski dotychczasowa forma działalności została w wielu gałęziach gospodarki wstrzymana, co wymusiło na przedsiębiorcach dostosowania do nowych uwarunkowań rynkowych. Podczas pandemii Covid-19 szczególną uwagę należy zwrócić na działalność przedsiębiorstw w dwóch do tej pory ściśle ze sobą powiązanych obszarach: społeczna odpowiedzialność biznesu oraz zrównoważony rozwój. Przedsiębiorstwa zazwyczaj realizowały cele zrównoważonego rozwoju oraz wspierały je w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu. Artykuł ma charakter przeglądowy, a jego celem jest określenie stopnia zaangażowania przedsiębiorstw w społeczną odpowiedzialność biznesu oraz realizacje celów zrównoważonego rozwoju podczas pierwszego roku trwania pandemii Covid-19. Wyniki pokazują, że gwałtowny wybuch pandemii i równie dynamiczna reakcja rządów spowodowały, że część przedsiębiorstw znalazło się w niepewności kontynuacji działalności. Jednak przedsiębiorstwa o stabilnej sytuacji finansowej zaangażowały się w pomoc najbardziej dotkniętym przez pandemię Covid-19 grupom społecznym. Co więcej, pandemia znacząco oddaliła przedsiębiorstwa od realizacji zamierzonych długoterminowych Globalnych Celów, a rozprzestrzeniająca się choroba Covid-19 istotnie wpływa (w największej mierze negatywnie) na zrównoważony rozwój świata. Ponadto, niemożliwe jest długookresowe określenie wpływu pandemii na działalność z zakresu CSR oraz realizacji celów zrównoważonego rozwoju.

Bibliografia

Acuto, M., Dickey, A., Butcher, S., Washbourne, C.-L. (2021). Mobilising urban knowledge in an infodemic: Urban observatories, sustainable development and the Covid-19 crisis. World Development, 140, 105295. DOI: 10.1016/j.worlddev.2020.105295.

Ahmed, F., Ahmed, N., Pissarides, C., & Stiglitz, J. (2020). Why inequality could spread Covid-19. The Lancet Public Health, 5(5), e240. DOI: 10.1016/s2468-2667(20)30085-2.

Barbier, E. B., Burgess, J. C. (2020). Sustainability and development after Covid-19. World Development, 135, 105082. DOI: 10.1016/j.worlddev.2020.105082.

Bhatia, R., Khetrapal, S. (2020). Impact of Covid-19 pandemic on health system & Sustainable Development Goal 3. Indian Journal of Medical Research, 151(5), 395. DOI: 10.4103/ijmr.ijmr_1920_20.

Bowen, H. R. (1953). Social responsibilities of the businessman. New York: Harper & Row.

Brochacka, A. (2013). Zasady zrównoważonego rozwoju w świetle polityki ekologicznej państwa. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, 6, 29–45.

Carroll, A. B. (1979). A three-dimensional conceptual model of corporate performance. The Academy of Management Review, 4(4), 497–505. DOI: 10.2307/257850.

Carroll, A. B. (1991). The pyramid of corporate social responsibility: Toward the moral management of organizational stakeholders. Business Horizons, 34(4), 39–48. DOI: 10.1016/0007-6813(91)90005-G.

Carroll, A. B. (1998). The four faces of corporate citizenship. Business and Society Review, 100(1), 1–7. DOI: 10.1111/0045-3609.00008.

Carroll, A. B., Laasch, O. (2020). From managerial responsibility to CSR and back to responsible management. In O. Laasch, D. Jamali, R. E. Freeman, R. Suddaby (eds.), The Research Handbook of Responsible Management. Cheltenham: Edward Elgar.

Czajkowska, A. (2020). Wpływ pandemii Covid-19 na działania CSR podejmowane przez przedsiębiorstwa. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie/Cracow Review of Economics and Management, 3(987), 45–62. DOI: 10.15678/ZNUEK.2020.0987.0303.

Czubała, A. (2011). Rola konsumentów w realizacji koncepcji społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw. Konsumpcja i Rozwój, 1, 58–66.

Dahlsrud, A. (2008). How corporate social responsibility is defined: an analysis of 37 definitions. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 15(1), 1–13. DOI: 10.1002/csr.132.

Daoust, J. F. (2020). Elderly people and responses to Covid-19 in 27 Countries. PLOS ONE, 15(7), e0235590. DOI: 10.1371/journal.pone.0235590.

Davis, K., Blomstrom, R. L. (1975). Business and Society: Environment and Responsibility. McGraw-Hill, New York, NY.

DeWit, A., Shaw, R., Djalante, R. (2020). An integrated approach to sustainable development, National Resilience, and Covid-19 responses: The case of Japan.

International Journal of Disaster Risk Reduction, 51, 101808. DOI: 10.1016/j.ijdrr.2020.101808.

Dyduch, W., Chudziński, P., Cyfert, S., Zastempowski, M. (2021). Dynamic capabilities, value creation and value capture: Evidence from SMEs under Covid-19 lockdown in Poland. PLOS ONE, 16(6), e0252423. DOI: 10.1371/journal.pone.0252423.

European Academies Science Advisory Council (October 2020). Towards a sustainable future: transformative change and post-Covid-19 priorities. Retrieved from: https://informacje.pan.pl/images/2020/EASAC_Perspective_on_Transformative_Change_Web_complete.pdf (2021.09.10).

Farooq, O., Rupp, D. E., Farooq, M. (2017). The Multiple Pathways through which Internal and External Corporate Social Responsibility Influence Organizational Identification and Multifoci Outcomes: The Moderating Role of Cultural and Social Orientations. Academy of Management Journal, 60(3), 954–985. DOI: 10.5465/amj.2014.0849.

Fleetwood, J. (2020). Social Justice, Food Loss, and the Sustainable Development Goals in the Era of Covid-19. Sustainability, 12(12), 5027. DOI: 10.3390/su12125027.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu (2021). Raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Dobre praktyki”. Retrieved from: https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2020/ (2021.09.10).

He, H., Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116, 176–182. DOI: 10.1016/j.jbusres.2020.05.030.

Joniewicz T. (2021). COVID a CSR – badania w 2020 roku. RAPORT Odpowiedzialny biznes w Polsce 2020. Retrieved from: https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/raport-2020/ (2021.09.10).

Kantor, A., Kubiczek, J. (2020). Działalność biznesu na rzecz kultury w kontekście koncepcji CSR. In: B. Reformat, A. Kwiecień (eds.), Biznes w kulturze – kultura w biznesie w kontekście koncepcji zrównoważonego rozwoju (pp. 41–52). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kantor, A., Kubiczek, J. (2021). Polish culture in the face of the Covid-19 pandemic crisis. Journal of Risk and Financial Management, 14(4), 181. DOI: 10.3390/jrfm14040181.

Kubiczek, J. (2021). Prospects for the development of corporate social responsibility in Poland after the Covid-19 pandemic, Journal of Contemporary Issues in Business and Government, 27(5), 1211–1216. DOI: 10.47750/cibg.2021.27.05.081.

Leal Filho, W., Brandli, L. L., Lange Salvia, A., Rayman-Bacchus, L., Platje, J. (2020).

Covid-19 and the UN Sustainable Development Goals: Threat to Solidarity or an Opportunity? Sustainability, 12(13), 5343. DOI: 10.3390/su12135343.

Leal Filho, W., Price, E., Wall, T., Shiel, C., Azeiteiro, U. M., Mifsud, M., Brandli, L., Farinha, C. S., Caeiro, S., Salvia, A. L., Vasconcelos, C. R., de Sousa, L. O., Pace,P., Doni, F., Veiga Avila, L., Fritzen, B., LeVasseur, T. J. (2021). Covid-19: the impact of a global crisis on sustainable development teaching. Environment, Development and Sustainability, 23(8), 11257–11278. DOI: 10.1007/s10668-020-01107-z.

Li, T., Hao, L., Kubiczek, J., Pietrzyk, A. (2021). Corporate social responsibility of sports club in the era of coronavirus pandemic. Zagłębie Sosnowiec case study. Economic Research – Ekonomska Istraživanja, 1–20. DOI: 10.1080/1331677X.2021.1932547.

Luo, X., Bhattacharya C. B. (2006), Corporate social responsibility, customer satisfaction, and market value. Journal of Marketing, 70(4), 1–18. DOI: 10.1509/jmkg.70.4.001.

Lys, T., Naughton, J. P., Wang, C. (2015). Signaling through corporate accountability reporting. Journal of Accounting and Economics, 60(1), 56–72. DOI: 10.1016/j.jacceco.2015.03.001.

Maciejewski, G. (2015). Konsumenci wobec nowych trendów w konsumpcji – wyniki badań. Studia Ekonomiczne, 232, 124–134.

Marom, S., Lussier, R. N. (2020). Corporate social responsibility during the coronavirus pandemic: An interim overview. Business and Economic Research, 10(2), 250. DOI: 10.5296/ber.v10i2.17046.

Mejia, R., Hotez, P., Bottazzi, M. E. (2020). Global Covid-19 Efforts as the Platform to Achieving the Sustainable Development Goals. Current Tropical Medicine Reports, 7(4), 99–103. DOI: 10.1007/s40475-020-00209-y.

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. Zrównoważony rozwój. Retrieved from: https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/zrownowazony-rozwoj (2021. 08.16).

Mukarram, M. (2020). Impact of Covid-19 on the UN Sustainable Development Goals (SDGs). Strategic Analysis, 44(3), 253–258. DOI: 10.1080/09700161.2020.1788363.

Naidoo, R., Fisher, B. (2020). Reset Sustainable Development Goals for a pandemic world. Nature, 583(7815), 198–201. DOI: 10.1038/d41586-020-01999-x.

ObserwatorFinansowy.pl (2019, November 7). Bangladesz: los się musiał odmienić.

https://www.obserwatorfinansowy.pl/tematyka/makroekonomia/trendy-gospodarcze/bangladesz-los-sie-musial-odmienic/ (2021.08.20).

Ottersen, O. P., Engebretsen, E. (2020). Covid-19 puts the Sustainable Development Goals center stage. Nature Medicine, 26(11), 1672–1673. DOI: 10.1038/s41591-020-1094-y.

Perry, P. (2017). Garments without guilt?: A case study of sustainable garment sourcing in Sri Lanka. In Sustainability in Fashion and Textiles (pp. 294–307). Greenleaf: Routledge.

Rahman, S. (2011). Evaluation of definitions: ten dimensions of corporate social responsibility. World Review of Business Research, 1(1), 166–176.

Rizvi, S. K. A., Yarovaya, L., Mirza, N., Naqvi, B. (2020). The impact of Covid-19 on valuations of non-financial European firms. Available at SSRN 3705462. DOI: 10.2139/ssrn.3705462.

Rutkowska-Podołowska, M., Pakulska, J. (2011). Wpływ idei zrównoważonego rozwoju na finanse firm. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 38, 157–164.

Sá, M. J., Serpa, S. (2020). The Covid-19 Pandemic as an Opportunity to Foster the Sustainable Development of Teaching in Higher Education. Sustainability, 12(20), 8525. DOI: 10.3390/su12208525.

Sakamoto, M., Begum, S., Ahmed, T. (2020). Vulnerabilities to Covid-19 in Bangladesh and a Reconsideration of Sustainable Development Goals. Sustainability, 12(13), 5296. DOI: 10.3390/su12135296.Początek formularza

Sandin, G., Roos, S., Spak, B., Zamani, B., Peters, G. (2019). Environmental assessment of Swedish clothing consumption–six garments, Sustainable Futures. Mistra Future Fashion. Retrieved from: http://mistrafuturefashion.com/wp-content/uploads/2019/08/G.Sandin-Environmental-assessment-of-Swedish-clothing consumption.MistraFutureFashionReport-2019.05.pdf (2021.08.14).

Sarkar, S., Searcy, C. (2016). Zeitgeist or chameleon? A quantitative analysis of CSR definitions. Journal of Cleaner Production, 135, 1423–1435. DOI: 10.1016/j.jclepro.2016.06.157.

Strzelczak, M. (2020) Pandemia a strategie CSR. Retrieved from: https://www.ican.pl/a/pandemia-a-strategie-csr/DdAmnsqCe (2021.08.08).

Tonne, C. (2021). Lessons from the Covid-19 pandemic for accelerating sustainable development. Environmental Research, 193, 110482. DOI: 10.1016/j.envres.2020.110482

Treaty on European Union [Traktat o Unii Europejskiej], Dz.U. C 326 z 26.10.2012. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A12012M%2FTXT(2021.09.10).

United Nations (1987). Our Common Future: Report of the World Commission on Environment and Development. Retrieved from: https://www.are.admin.ch/dam/are/en/dokumente/nachhaltige_entwicklung/dokumente/bericht/our_common_futurebrundtlandreport1987.pdf.download.pdf/our_common_futurebrundtlandreport1987.pdf (2021.08.14).

United Nations. The Sustainable Development Goals. https://sdgs.un.org/ (2021.08.14).von Carlowitz, H.C. (1713). Sylvicultura Oeconomica, oder Haußwirthliche Nachricht und Naturmäßige Anweisung zur Wilden Baum Zucht. Leipzig.

Wachowiak, P. (2021). Znaczenie CSR w kryzysie wywołanym pandemią Covid-19. Retrieved from: https://odpowiedzialnybiznes.pl/artykuly/znaczenie-csr-w-kryzysie wywolanym-pandemia-Covid-19/ (2021.08.08).

World Bank. The World Bank in Bangladesh. Retrieved from: https://www.worldbank.org/en/country/bangladesh/overview (2021.08.06.)

Opublikowane

2022-03-31

Jak cytować

Kubiczek, J., & Hadasik, B. (2022). Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR) i zrównoważony rozwój w trakcie pandemii Covid-19. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (69), 127–144. https://doi.org/10.15584/nsawg.2022.1.8

Numer

Dział

Artykuły