Zachowania konsumentów na rynku produktów prozdrowotnych w dobie digitalizacji rynku

Autor

  • Krzysztof Andruszkiewicz Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.12

Słowa kluczowe:

pokolenie sieci, trend LOHAS, zachowania konsumentów, znaczenie cech produktów prozdrowotnych

Abstrakt

Coraz łatwiejszy dostęp do Internetu zadziałał we wszystkich krajach świata jak czynnik upodab-niający zachowania ludzi w wielu sferach życia. Zwłaszcza „pokolenie sieci” (określane także jako „pokolenie Y” lub „pokolenie Milenium”) charakteryzuje wiele wspólnych cech, które zdołały się już wyraźnie wykształcić. Zmieniają się zachowania konsumentów i funkcjonowanie współczesnego człowieka. Pojawiły się nowe segmenty konsumentów w globalnej przestrzeni wirtualnej, powstają nowe trendy konsumenckie, między innymi trend LOHAS. Nowe grupy konsumentów oczekują od producentów i handlowców zmian dotychczasowych strategii rynkowych i dostosowania ich do własnych wymagań i preferencji. W artykule ponadto przedstawione zostały wybrane wyniki pilotażowego badania empirycznego zachowań polskich konsumentów wobec podstawowych grup produktów prozdrowotnych i ocena znaczenia dla konsumentów ich cech. Badanie zostało zrealizowane wśród klientów robiących zakupy i interesujących się zdrową żywnością w sklepach z tymi artykułami na terenie miasta Bydgoszczy i Torunia. Obejmowało takie grupy produktów jak: naturalne soki owo-cowe, produkty o obniżonej zawartości cukru, produkty bezglutenowe, naturalne kosmetyki, tzw. zastępniki cukru, naturalnie suszone zioła i przyprawy produkowane ekologicznie, produkty po-zbawione konserwantów i sztucznych barwników. Natomiast wybranymi cechami w tych grupach produktów, które poddano ocenie konsumentów (określenie znaczenia dla konsumenta cech produktów) były: oznakowanie na produktach i podanie ich składników, smak i zapach w stosunku do wyrobów tradycyjnych, poziom ceny w odniesieniu do produktów tradycyjnych, bezpieczeństwo konsumpcji i użytkowania potwierdzone stosownymi certyfikatami, oferowana szerokość asortymentu w ramach grup produktów oraz wygląd i funkcjonalność opakowania.

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Andruszkiewicz, K. (2020). Zachowania konsumentów na rynku produktów prozdrowotnych w dobie digitalizacji rynku. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 113–121. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.12

Numer

Dział

Artykuły