Transformacja cyfrowa podmiotów gospodarczych w konkurencyjnym środowisku

Autor

  • Piotr Adamczewski Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.2.7

Słowa kluczowe:

ICT, MSP, organizacja inteligentna, SMAC, zarządzanie wiedzą

Abstrakt

Rosnący poziom turbulencji otoczenia wymusza na organizacjach gospodarczych stosowanie nowych metod zarządzania. Jednym ze sposobów jest pełniejsze wykorzystanie nowych modeli funkcjonowania opierających się na zaawansowanych rozwiązaniach teleinformatycznych ICT (Information and Communication Technology). Rozwiązania te rewolucjonizują modele i przebiegi procesów biznesowych. Ewolucja technologii teleinformatycznych doprowadziła do upowszechnienia się tzw. III platformy ICT, określanej mianem SMAC (Social, Mobile, Analytics, Clud), tworzącej swoisty ekosystem rozwiązań informatycznych. Pozwala on organizacjom rozwijać swoją działalność przy mniejszych nakładach finansowych i maksymalnym zasięgu oddziaływania, przez co tworzy się nowy model biznesu oparty na informacjach generowanych przez środowisko gospodarcze. Celem artykułu jest przeanalizowanie roli organizacji inteligentnych w rozwoju gospodarki okresu transformacji, w którym wysoko przetworzona informacja w określonym kontekście organizacyjnym, czyli wiedza, urasta do strategicznego zasobu, a zarządzanie nią stanowi wyróżnik nowoczesnego i efektywnego funkcjonowania organizacji. Rozważania są ilustrowane wynikami badań autora przeprowadzonymi w okresie 2014–2017 w wybranych 120 przedsiębiorstwach sektora MSP województw mazowieckiego i wielkopolskiego z odniesieniami do ogólnych tendencji rozwojowych w zakresie globalnej transformacji cyfrowej.

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Adamczewski, P. (2020). Transformacja cyfrowa podmiotów gospodarczych w konkurencyjnym środowisku. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 2(58), 105–116. https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.2.7

Numer

Dział

Artykuły