Projects in active education
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2018.22.1.5Keywords:
educational projects, active education, education for sustainable development, nature education, The Francis ProjectAbstract
Education for sustainable development (ESD) provides knowledge and touches on the problems of the impact of our everyday life on a global scale. To protect ecosystems and improve the quality of human life, we must implement new social and personal good practices in everyday life. Education in this area is difficult and multifaceted because it must affects the social, ecological and economic sphere of the ongoing life. Among other things, it must include activities to change relationship between man and nature for a better. Educational projects widely used around the world it would appear to be a good educational method. These projects involve a large group of participants in the series of activities planned for a long time. Creating social bonds, they are a chance to introduce knowledge and numerous skills. St. Francis of Assisi was a personage who should be a role model of care and respect for nature. Nowadays he is considered a patron of among others naturalists and foresters. Nature education, being a part of education for sustainable development, should not to be based only on rigid schemes and the vastness of definitions. It ought to be based on specific skills and form the culture on everyday behavior. Like St. Francis, it is necessary to sensitize the beauty and usability of the entire nature and break some unfavorable stereotypes. This paper presents the advantages of educational projects and describes one – based on the idea proclaimed by St. Francis of Assisi. This project aims to bring the St. Francis figure closer, contains an offer to activate people related to the church for sustainable development and makes them aware of valuable species of animals and plants in the immediate human environment.
Downloads
References
Chrzanowska M. 2011. Edukacja ekologiczna jako paradygmat kształcenia i wychowania XXI wieku. Społeczeństwo i Edukacja - Międzynarodowe Studia Humanistyczne. 2. 147-160.
Czartoszewski J.W. (red.). 2001. Edukacja ekologiczna na progu XXI wieku. Wydawnictwo Księży Werbistów „Verbinum”. Warszawa. ss. 232.
Ojciec Święty Franciszek. 2015. Encyklika Laudato si'. W trosce o wspólny dom. Wydawnictwo M. Kraków.
Homilia Ojca Świętego Jana Pawła II z Zamościa, wypowiedziana w roku 1999 [dok. multim.: https://www.youtube.com/watch?v=Y3DlqB7EwbY, data wejścia 18.12. 2017].
Jaromi S. 2014. Fundamenty polskiego domu, czyli kościół i ekologia. [w:] A. Kassenberg. Przez ekologię do wolności. Fundacja „Instytut na rzecz Ekorozwoju”. Warszawa. 28-32.
Jegou F., Thoresen V., Manzini E. 2011. LOLA - Looking for Likely Alternatives. [dok. Elektr.: https://issuu.com/strategicdesignscenarios/docs/lola_brochure, data wejścia 1.12. 2017]
Kasprzak K., Kostecka J. 2015. Encyklika kryzysu i nadziei. Polish Journal for Sustainable Development. 19. 51-62. Polish Journal for Sustainable Development. 19. 63-70. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.6
Kostecka J. 2009. Dekada edukacji dla zrównoważonego rozwoju – wizja, cel, strategia. Problemy ekorozwoju. Vol 4. 101-106.
Kostecka J. 2010. Retardacja przekształcania zasobów przyrodniczych jako element zrównoważonego rozwoju. Biuletyn KPZK PAN. 242. 27-49.
Kostecka J. 2013. Retardacja tempa życia i przekształcania zasobów przyrody – wybrane implikacje obywatelskie. Inżynieria Ekologiczna. 34. 38-52.
Kostecka J., Kostecki A. 2014. Retardacja wykorzystywania i kreowania ekosystemów w terenie zurbanizowanym. Biuletyn KPZK PAN. 254. 85-112.
Kostecka J., Kostecki W. 2016. Transformacja wsi oparta na innowacjach w zakresie ochrony środowiska. KPZK PAN. Studia. Tom CLXXIII. 197-212.
Kostecka J., Mazur-Pączka A. 2015. Przykład aktywnego nauczania w przedmiocie „Filozofia przyrody” - projekt PASO („Pytaj – Aktywnie Szukaj Odpowiedzi”). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 77-84. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.9
Kostecka J., Piersiak A., Pawlak R. 2015. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – program KOS („Kumplem osoba starsza”). Polish Journal for Sustainable Development. Tom 19. 71-76. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.8
PERL 2. Partnership for Education and Research about Responsible Living [dok. Elektr. http://www.youropa-project.eu/2013/04/16/perl-2-partnership-for-education-and-research-about-responsible-living/, data wejścia 1.12. 2017].
Poskrobko B. 2010. Nowe podejście do bogactwa przyrodniczego jako podstawa retardacji wykorzystania zasobów. Biuletyn KPZK PAN. 242. 50-64.
Rozenbajger N., Kostecka J. 2012. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – program WARTA („Wiedzieć Aby Rozumnie działać – Twoim Atutem”). Zesz. Nauk. Poł.-Wsch. Oddziału PTIE i PTG w Rzeszowie. 15. 81-88. [dok. Elektr.: http://www2.univ.rzeszow.pl /wbr/zeszyty/en/pl/index.html, data wejścia 1.12. 2017]
Ruch Ekologiczny św. Franciszka z Asyżu (REFA) [dok. Elektr. http://www.orrk.pl/kongresy-tematyczne/ekologia/inspiracje-36187/523-ruch-ekologiczny-witego-franciszka-z-asyu, data wejścia 18.12. 2017].
Św. Franciszek. 2003. Kwiatki Świętego Franciszka. Warszawa.
Skolimowski H. 1993. Filozofia żyjąca. Eko-filozofia jako Drzewo Życia. Wydawnictwo Pusty Obłok. Warszawa.
Szlesińska D. 2010. Edukacja ekologiczna w działalności drużyn harcerskich. Studia Ecologiae et Bioethicae. 8. 2. 227-244.
Thoresen V. (ed.) 2005. Consumer Citizenship Education Guidelines: Vol. 1. Higher Education [dok. elektr.: http://hihm.no/prosjektsider/ccn/about-ccn/cce. data wejścia 1.12. 2017].
Waszkiewicz H. 2009. 10 lat programu Zielony Certyfikat. [W:] Dybysławska J., Pytlak E., Radwański P., Tyralska-Wojtycza E., Waszkiewicz H. Zielony Certyfikat. Placówka oświatowa jako ośrodek zrównoważonego rozwoju. Przewodnik. Część 3. Fundacja Ośrodka Edukacji Ekologicznej. Warszawa. 6-7.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Polish Journal for Sustainable Development

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.