Wydawnictwa Oficyny ABRYS jako zadanie edukacyjne. Upowszechnianie idei retardacji jako element alternatywnej edukacji. Część I.
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2016.20.10Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, retardacja, czasopisma komunalneAbstrakt
Wydawnictwo Komunalne ABRYS ma obecnie w dorobku dziesiątki tysięcy egzemplarzy czasopism ("Przegląd Komunalny", "Czysta Energia", "Zieleń Miejska", "Recykling", "Wodociągi - Kanalizacja", "Ecomanager") dostarczających zawodowych informacji, kształtujących opinię i przedstawiających polemiki. To także tysiące wejść na strony różnych aplikacji przygotowanych przez Abrys, uzupełniających, a nie zastępujących wymienione czasopisma. Wpisują się one w pełni we wdrażanie edukacji ekologicznej jako nauczania interdyscyplinarnego na jego wszystkich stopniach formalnych i nieformalnych. Jej celem jest kształtowanie pełnej świadomości i budzenie zainteresowania społeczeństwa wzajemnie powiązanymi kwestiami ekonomicznymi, społecznymi, politycznymi i ekologicznymi, umożliwienie wszystkim mieszkańcom zdobywania wiedzy i umiejętności niezbędnych dla poprawy stanu środowiska oraz tworzenie nowych wzorców zachowań, kształtowanie postaw, wartości i przekonań jednostek, grup i społeczeństw, uwzględniających troskę o jakość środowiska. Aby cele te mogły być zrealizowane, niezbędne jest m.in. wprowadzenie profesjonalnej edukacji ekologicznej do wszystkich sfer życia społecznego z uwzględnieniem i wykorzystaniem wartości kulturowych, etycznych i religijnych, zapewnienie dostępu społeczeństwa do informacji o stanie środowiska przyrodniczego, w tym także podejmowanie działań w zakresie retardacji. Najważniejsze jest jednak uznanie, że edukacja ekologiczna jest podstawowym warunkiem zmiany konsumpcyjnego modelu społeczeństwa. Jak dotąd cele te nie zostały zrealizowane. Instytucje naszego państwa nie dają alternatywy dla modelu społeczeństwa konsumpcyjnego, na którym głównie oparte jest obecnie jego funkcjonowanie.
Downloads
Bibliografia
Dutka M., Kasprzak K. 2008. Dwusetny numer - historia powstania. Przegląd Komunalny. Poznań. 5 (22). 12.
Dutka M., Kasprzak K. 2011. "Przegląd Komunalny" - 20 lat rozwoju. Przegląd Komunalny. Poznań. 3 (234). 16-18.
Dutka M., Kasprzak K. 2012. Połączeni jednym etosem. Przegląd Komunalny. Poznań. 5 (248). 13.
Dutka M., Kasprzak K. 2015a. Wojciech Dutka patron Nagrody Pracy Organicznej w Ochronie Środowiska. Przegląd Komunalny. Poznań. 10 (289). 129.
Dutka M., Kasprzak K. 2015b. Wojciech Dutka. Patron Nagrody Pracy Organicznej w Ochronie Środowiska. Wieści Lubońskie. Luboń. 10. 46-47.
Dutka M., Kasprzak K. 2016. To już trzysta "Przeglądów"! Przegląd Komunalny. Poznań. 9 (300). 12-13..
Dutka W., Kasprzak K. 1999. PRZEGLĄD KOMUNALNY wczoraj, dziś i jutro. Przegląd Komunalny. Poznań. 1 (88). 7.
Dutka W., Kasprzak K. 2000. PRZEGLĄD KOMUNALNY - historia i przyszłość. Przegląd Komunalny. Poznań. 1 (100). 14-17.
Kasprzak K. 1997. "Przegląd Komunalny" w 1998 roku. Przegląd Komunalny. Poznań. 11-12 (74-75). 24.
Kasprzak K. 2005a. Edukacja ekologiczna w realizacji zasad trwałego i zrównoważonego rozwoju. Zesz. Nauk. PTIE i PTG w Rzeszowie. Rzeszów. 6. 7-13.
Kasprzak K. 2005b. Miejsce, rola i formy ekoedukacji. Przegląd Komunalny (Dodatek specjalny). Poznań. 1. 20-21.
Kasprzak K. 2005c. Odpowiedzialność człowieka w cywilizacji technicznej (rozmowa z ks. prof. dr hab. Stanisławem Ziębą, dziekanem Wydziału Matematyczno-Przyrodniczego i kierownikiem Zakładu Ekologii Człowieka Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego rozmawia Krzysztof Kasprzak). Przegląd Komunalny. Poznań. 1 (160). 14-15.
Kasprzak K. 2006. Czasopismo z misją. Przegląd Komunalny. Poznań. 3(174). 29.
Kasprzak K. 2007. Dla ludzi i środowiska. Wieści Lubońskie. Luboń. 11(203). 5.
Kasprzak K. 2011a. 99 "Zeszytów Komunalnych". Przegląd Komunalny. Poznań. 3(234). 24.
Kasprzak K. 2011b. Moja współpraca. Przegląd Komunalny. Poznań. 3(234).6-27.
Kasprzak K. 2013. Srebrny jubileusz - 25 lat w gospodarce komunalnej i ochronie środowiska. Przegląd Komunalny. Poznań. 12(267). 20-23.
Kasprzak K. 2014a. Abrys inicjatorem edukacji ekologicznej. 25 lat w gospodarce komunalnej i ochronie środowiska. Przegląd Komunalny. Poznań. 1(265). 18-19.
Kasprzak K. 2014b. Alternatywna edukacja. Przegląd Komunalny. Poznań. 5(270). 30.
Kasprzak K. 2016. Jak powstawał "Przegląd Komunalny"? Przegląd Komunalny. Poznań. 3(294). 13-15.
Kasprzak K., Dutka M. 2007. Wojciech Dutka - dla ludzi i środowiska. Wydawnictwo ABRYS. Poznań. 375 ss.
Kostecka J. 2013. Retardacja tempa życia i przekształcania zasobów przyrody – wybrane implikacje obywatelskie. Inżynieria Ekologiczna. 34. 38-52.
Kostecka J., Piersisk A., Pawlak R. 2015. Edukacja dla zrównoważonego rozwoju – projekt KOS („Kumplem Osoba Starsza”). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 71-76. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.8.
Kostecka J., Mazur-Pączka A. 2015. Przykład aktywnego nauczania na przedmiocie „Filozofia przyrody” - projekt PASO („Pytaj - Aktywnie Szukaj Odpowiedzi”). Polish Journal for Sustainable Development. 19. 75-82. DOI: 10.15584/pjsd.2015.19.9.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.