Kształcenie w zakresie podstaw statystyki na wybranych kierunkach studiów Uniwersytetu Rzeszowskiego – analiza SWOT
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2023.27.1.5Słowa kluczowe:
nauczanie, uczenie się, podstawy statystyki, analiza SWOTAbstrakt
W artykule podjęto próbę oceny jakości kształcenia przedmiotu „Podstawy statystyki” oraz wskazano propozycje działań mogących poprawić jej efektywność przy wykorzystaniu analizy SWOT. Wyniki uzyskano dzięki współpracy ze studentami studiów pierwszego stopnia kierunków Odnawialne Źródła Energii i Gospodarka Odpadami, Logistyka w Sektorze Rolno-Spożywczym, Ochrona Środowiska oraz Rolnictwo realizowanych w Kolegium Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Uzyskane odpowiedzi wskazują na wiele pozytywnych aspektów aktualnego procesu kształcenia, podkreślając jednocześnie słabe strony oraz sygnalizując zagrożenia jakie mogą mieć miejsce w przyszłości. Otrzymane wnioski mogą być pomocne w zwiększaniu efektywności nauczania również innych przedmiotów.
Downloads
Bibliografia
Anonim 2023. What is a SWOT Analysis? [dok. elektr.: https://sixsigmadsi.com/what-is-a-swot-analysi s. dostęp w dniu 01.02.2023].
Baldy J., Brzozowska A., Temler B., Watemborska A., Węglowska-Wolt M., Wójcik-Hetman D., Żmijowska-Wnęk E. 2015. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Nowatorskie metody pracy z uczniami. Opracowanie w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego numer projektu: WND-POKL.03.03.04-00-028/12. [dok. Elektr.: https://docplayer.pl/6253938-Przewodnik-metodyczny-dla-nauczycieli-nowatorskie-metody-pracy-z-uczniami.html . dostęp w dniu 01.02.2023].
Bąbel P., Wiśniak M. 2016. 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot.
Cichy D. 1997. Kształcenie dorosłych dla trwałego i zrównoważonego rozwoju. Zeszyty Naukowe Komitetu „Człowiek i środowisko”. 23. 43-49.
Dehaene S. 2021. Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Wydawnictwo Copernicus Center Press Sp. z o. o. Kraków.
Gorzelak M., Sawczuk G. 2018. Neurodydaktyka, nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Poradnik przygotowany w ramach projektu "Profesjonalny nauczyciel konstruktorem marzeń młodych Europejczyków”, nr 2018-1-PL01-KA101-049005. Projekt realizowany przy wsparciu programu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus + [dok. elektr.: https://cloud6.edupage.org/cloud/Neurodydaktyka%281%29.pdf?z%3A8fzCVqKsxxYE7%2FAuDhce9zEVSP25zjluZUMYgNHy3jIlhnvMu50pidXJFKuX6fQA. dostęp w dniu 01.02.2023].
Henning B., Sofia A., Meyer R. Ch. 2022. Fascynujący mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Jachymek A. 2022. Sketchnoting. Kompletnie inny sposób notowania. Wydawnictwo Znak Emotikon. Kraków.
Kaczmarzyk M. 2017. Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu. Wydawnictwo Dobra Literatura. Słupsk.
Kangas J., Pesonen M., Kurttila M., Kajanus M. 2001. A’WOT: Integrating the AHP with SWOT analysis. [w:] Proceedings of the ISAHP, Bern, Switzerland, 2–4 August 2001. 189–198.
Karney J. E. 1994. Rozwój człowieka dorosłego a edukacja dorosłych. [w:] Edukacja dorosłych w dobie przemian. Biblioteka Edukacji Dorosłych. Wyd. A. Marszałek, Toruń.
Marco M. 2022. Mózg. Podręcznik użytkownika. Wydawnictwo Feeria Science.
Meissner W. 2011. Przewodnik do ćwiczeń z przedmiotu Metody statystyczne w biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk.
Nowicki M. 2015. SWOT [w:] Kompendium metod i technik zarządzania. Technika I ćwiczenia, K. Szymańska (red.), Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 325-354.
Okoń W. 2001. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 191.
Pierścionek Z. 2011. Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa. PWN.
Rawski M. 2002. Technika konfrontowania silnych i słabych stron z szansami I zagrożeniami w analizie SWOT. Przegląd Organizacji. 3(746). 11-14. DOI https://doi.org/10.33141/po.2002.03.02.
Rogalska E. 2016. Kształcenie jako podstawowe pojęcie i kategoria pedagogiczna. Publikacje Edukacyjne. 15. 1-3 [dok. elektr.: http://publikacje.edu.pl/pdf/12304.pdf. dostęp w dniu 07.02.2023].
Sokołowski A. 2022. Statistica w nauczaniu statystyki. Materiały szkoleniowe firmy StatSoft Polska.
Spitzer M. 2022. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Stanisz A. 2006. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe. StatSoft Polska. Kraków.
Starzyńska W. 2000. Statystyka praktyczna. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Szkotak Z., Dzikiewicz-Niski L. 2004. Potyczki ze statystyką. Wydawnictwo NOWIK sp.j. Opole.
Tadeusiewicz R. 2006 Wstęp [w:] Stanisz A. 2006. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe. StatSoft Polska. Kraków.
Taraszkiewicz M., Redlisiak G., Bednarkowa W., Taraszkiewicz Z. 2009. Metody wspierania rozwoju ucznia. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Warszawa.
Tukey J. 1962. The future of data analysis. The Annals of Mathematical Statistics. 33(1). 1-67.
Uniwersytet Rzeszowski. 2023. Kierunki studiów (programy, rozkłady, sylabusy) [dok. Elektr.: https://www.ur.edu.pl/pl/kolegia/kolegium-nauk-przyrodniczych/student/kierunki. dostęp w dniu 01.02.2023].
Wątroba J. 2022. Prognozowanie i analiza danych w energetyce. Część I. Materiały szkoleniowe firmy StatSoft Polska.
Wołek J. 1992. Vademecum statystyki dla biologów. Polska Akademia Nauk. Kraków.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.