Education in the field of basics of statistics in selected fields of studies at the University of Rzeszow - SWOT analysis
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2023.27.1.5Keywords:
teaching, learning, basics of statistics, SWOT analysisAbstract
The article makes an attempt at assessing the quality of education in the subject "Basics of statistics" and inidicates proposals for actions that may improve its effectiveness using the SWOT analysis. The results were obtained thanks to cooperation with first-cycle students of Renewable Energy Sources and Waste Management Logistics in the Agri-Food Sector, Environmental Protection and Agriculture at the College of Natural Sciences of the University of Rzeszów. The answers obtained indicate many positive aspects of the current education process, while highlighting weaknesses and signalling threats that may occur in the future. The findings received may therefore be helpful in increasing the effectiveness of teaching other subjects as well.
Downloads
References
Anonim 2023. What is a SWOT Analysis? [dok. elektr.: https://sixsigmadsi.com/what-is-a-swot-analysi s. dostęp w dniu 01.02.2023].
Baldy J., Brzozowska A., Temler B., Watemborska A., Węglowska-Wolt M., Wójcik-Hetman D., Żmijowska-Wnęk E. 2015. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli: Nowatorskie metody pracy z uczniami. Opracowanie w ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego numer projektu: WND-POKL.03.03.04-00-028/12. [dok. Elektr.: https://docplayer.pl/6253938-Przewodnik-metodyczny-dla-nauczycieli-nowatorskie-metody-pracy-z-uczniami.html . dostęp w dniu 01.02.2023].
Bąbel P., Wiśniak M. 2016. 12 zasad skutecznej edukacji. Czyli jak uczyć, żeby nauczyć. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Sopot.
Cichy D. 1997. Kształcenie dorosłych dla trwałego i zrównoważonego rozwoju. Zeszyty Naukowe Komitetu „Człowiek i środowisko”. 23. 43-49.
Dehaene S. 2021. Jak się uczymy? Dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery… jak dotąd. Wydawnictwo Copernicus Center Press Sp. z o. o. Kraków.
Gorzelak M., Sawczuk G. 2018. Neurodydaktyka, nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi. Poradnik przygotowany w ramach projektu "Profesjonalny nauczyciel konstruktorem marzeń młodych Europejczyków”, nr 2018-1-PL01-KA101-049005. Projekt realizowany przy wsparciu programu Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus + [dok. elektr.: https://cloud6.edupage.org/cloud/Neurodydaktyka%281%29.pdf?z%3A8fzCVqKsxxYE7%2FAuDhce9zEVSP25zjluZUMYgNHy3jIlhnvMu50pidXJFKuX6fQA. dostęp w dniu 01.02.2023].
Henning B., Sofia A., Meyer R. Ch. 2022. Fascynujący mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Jachymek A. 2022. Sketchnoting. Kompletnie inny sposób notowania. Wydawnictwo Znak Emotikon. Kraków.
Kaczmarzyk M. 2017. Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu. Wydawnictwo Dobra Literatura. Słupsk.
Kangas J., Pesonen M., Kurttila M., Kajanus M. 2001. A’WOT: Integrating the AHP with SWOT analysis. [w:] Proceedings of the ISAHP, Bern, Switzerland, 2–4 August 2001. 189–198.
Karney J. E. 1994. Rozwój człowieka dorosłego a edukacja dorosłych. [w:] Edukacja dorosłych w dobie przemian. Biblioteka Edukacji Dorosłych. Wyd. A. Marszałek, Toruń.
Marco M. 2022. Mózg. Podręcznik użytkownika. Wydawnictwo Feeria Science.
Meissner W. 2011. Przewodnik do ćwiczeń z przedmiotu Metody statystyczne w biologii. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk.
Nowicki M. 2015. SWOT [w:] Kompendium metod i technik zarządzania. Technika I ćwiczenia, K. Szymańska (red.), Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa. 325-354.
Okoń W. 2001. Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 191.
Pierścionek Z. 2011. Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie. Warszawa. PWN.
Rawski M. 2002. Technika konfrontowania silnych i słabych stron z szansami I zagrożeniami w analizie SWOT. Przegląd Organizacji. 3(746). 11-14. DOI https://doi.org/10.33141/po.2002.03.02.
Rogalska E. 2016. Kształcenie jako podstawowe pojęcie i kategoria pedagogiczna. Publikacje Edukacyjne. 15. 1-3 [dok. elektr.: http://publikacje.edu.pl/pdf/12304.pdf. dostęp w dniu 07.02.2023].
Sokołowski A. 2022. Statistica w nauczaniu statystyki. Materiały szkoleniowe firmy StatSoft Polska.
Spitzer M. 2022. Jak uczy się mózg. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa.
Stanisz A. 2006. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe. StatSoft Polska. Kraków.
Starzyńska W. 2000. Statystyka praktyczna. Wydawnictwo PWN. Warszawa.
Szkotak Z., Dzikiewicz-Niski L. 2004. Potyczki ze statystyką. Wydawnictwo NOWIK sp.j. Opole.
Tadeusiewicz R. 2006 Wstęp [w:] Stanisz A. 2006. Przystępny kurs statystyki z zastosowaniem STATISTICA PL na przykładach z medycyny. Tom 1. Statystyki podstawowe. StatSoft Polska. Kraków.
Taraszkiewicz M., Redlisiak G., Bednarkowa W., Taraszkiewicz Z. 2009. Metody wspierania rozwoju ucznia. Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska. Warszawa.
Tukey J. 1962. The future of data analysis. The Annals of Mathematical Statistics. 33(1). 1-67.
Uniwersytet Rzeszowski. 2023. Kierunki studiów (programy, rozkłady, sylabusy) [dok. Elektr.: https://www.ur.edu.pl/pl/kolegia/kolegium-nauk-przyrodniczych/student/kierunki. dostęp w dniu 01.02.2023].
Wątroba J. 2022. Prognozowanie i analiza danych w energetyce. Część I. Materiały szkoleniowe firmy StatSoft Polska.
Wołek J. 1992. Vademecum statystyki dla biologów. Polska Akademia Nauk. Kraków.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Polish Journal for Sustainable Development

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.