System ekozarządzania i audytu EMAS w Polsce we wdrażaniu strategii zrównoważonego rozwoju w przedsiębiorstwie
DOI:
https://doi.org/10.15584/pjsd.2023.27.2.8Słowa kluczowe:
rozwój zrównoważony, system ekozarządzania i audytu EMAS, bariery EMASAbstrakt
Artykuł prezentuje elementy proekologicznej postawy przedsiębiorstw w zakresie wdrażania systemu ekozarządzania i audytu EMAS. Wykazano korzyści płynące z jego wdrożenia, ale także bariery i trudności w jego uruchomieniu. EMAS jest instrumentem stworzonym przez Komisję Europejską i uregulowanym Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25.11.2009 roku.
Downloads
Bibliografia
Adamczyk J., Brendzel-Skowera K. 2007. Przesłanki i korzyści wdrażania systemów zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwach. Przegląd Organizacji. 1 (804). 15- 19. https://doi.org/10.33141/po.2007.01.03.
Boba J. 2007. Wdrażanie systemu EMAS w państwach Unii Europejskiej. Prace Naukowe GIG Górnictwo i Środowisko. 2. 75-92.
Broniewicz E., Godlewska J., Lulewicz-Sas A., Miłaszewski R. 2019. Ekonomia i zarządzanie w inżynierii środowiska. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej. Białystok.
Chmielarz A. 2017. Doskonalenie systemu zarządzania środowiskowego w przedsiębiorstwie z wykorzystaniem Lean Manufacturing. Rozprawa doktorska. Politechnika Gdańska. Gdańsk.
Decyzja Komisji (UE) 2017/2285 z dnia 6 grudnia 2017 r. zmieniająca przewodnik użytkownika, w którym określa się działania konieczne do uczestnictwa w EMAS, zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS).
Drosik A., Heidrich D., Ratajczak M. 2022. Wprowadzenie do zrównoważonego rozwoju. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Warszawa.
Fabisiak J. 2012. Bariery wdrażania programu EMAS III w przedsiębiorstwie przemysłu farmaceutycznego. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej. Organizacja I Zarządzanie. 1143. 48. 21-36. doi.org/10.34658/oiz.2012.48.21-36.
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Korzyści z rejestracji w EMAS. [dok. Elekt. https:// www.gov.pl/web/gdos/korzysci-z-rejestracji-w-emas. data wejścia 06.02.2024].
Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Podstawa prawna. [https://www.gov.pl/web/gdos/podstawa-prawna. data wejścia 06.02.2024].
Glatzer W. 2006. Conditions and criteria for improving quality of life. [w:] W. Ostasiewicz (red.). Towards Quality of Life Imroviement. The Publishing House of the Wrocław University of Economics. Wrocław.
Myszczyszyn J. 2010. Próba oceny korzyści i barier związanych z implementacją wspólnotowego systemu ekozarządzania i audytu (EMAS). Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin. Oeconomica. 277 (58). 57-70.
Myszczyszyn J. 2017. Systemy zarządzania środowiskowego jako szansa na promowanie zrównoważonego rozwoju, ze szczególnym uwzględnieniem systemu ekozarządzania i audytu (EMAS). Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin., Oeconomica. 333 (86)1. 63-78. doi: 10.21005/oe.2017.86.1.07.
Nycz-Wróbel J. 2018. Problemy podczas wdrażania systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w przedsiębiorstwie. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 538. 292-303. doi: 10.15611/pn.2018.538.23.
Penc J. 2003. Zarządzanie w warunkach globalizacji. Difin. Warszawa.
Penc J. 2007. Gospodarka w dobie przełomu. Problemy Ekologii. 11. 2.
Rozporządzenie Ministra Środowiska z 1 lutego 2012 r. w sprawie wzoru wniosku o rejestrację organizacji w rejestrze EMAS (Dz. U. z 2012 r. poz. 166).
Rozporządzenie Ministra Środowiska z 23 marca 2012 r. w sprawie współczynników różnicujących wysokość opłaty rejestracyjnej za wpis do rejestru organizacji zarejestrowanych w krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz.U. z 2012 r., nr 0, poz. 341).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz.U. L 342 z 22.12.2009. s. 1).
Ryszko A. 2009. Proaktywne zarządzanie środowiskowe w przedsiębiorstwach. Przegląd Organizacji. 5 (832). 33-36. https://doi.org/10.33141/po.2009.05.10.
Sztumski W. 2019. Zrównoważony rozwój – zrównoważony człowiek (zewnętrzne I wewnętrzne uwarunkowania zrównoważonego rozwoju). Eunomia. 2(97). 7-17.
Ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o krajowym systemie ekozarządzania i audytu (EMAS) (Dz. U. 2011 Nr 178 poz. 1060).
Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627). 23. Wiśniewska A. 2004. Strategie proekologiczne w zarządzaniu przedsiębiorstwem, [w]: M. Kistowski (red.), Studia ekologiczno-krajobrazowe w programowaniu rozwoju zrównoważonego. Przegląd polskich doświadczeń u progu integracji z Unią Europejską. Gdańsk. 91-98.
Wójcik G.P. 2015. Rola systemu ekozarządzania i audytu (EMAS) w działalności organizacji, [w]: T. Borys, B. Bartniczak, M. Ptak (red.), Zrównoważony rozwój organizacji – odpowiedzialność środowiskowa. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. 377. 103-115.
Zacher L. 2008. Trwały rozwój – utopia czy realna możliwość?. Problemy Ekorozwoju – Problems of Sustainable Development. 3. 2. 66.
Zakrzewska B. 2019. Zrównoważony rozwój a jakość życia. Autobusy. Organizacja I Zarządzanie. 4. 38-41.doi: 10.24136/atest.2019.113.
Żak K. 2017. Proekologiczne modele biznesu przedsiębiorstwa. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach. 322. 254-266.
Pobrania
Opublikowane
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Polish Journal for Sustainable Development

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.