Pragmatyczne funkcje negatorów w reklamach polskich i niemieckich – próba klasyfikacji
Abstrakt
Function words acquire the meaning from the context, which creates for them the environment to develop the power of influence and their persuasive potential. Expressing the speaker’s attitude towards the content, which he or she conveys, they reveal the speaker’s intentions, purposes and his or her disposition towards the recipient of the communique etc. They influence the recipient’s understanding and evaluation of the partner’s message. Thus the proper choice and the usage of the function words are significant in every kind of communication between people. The article presented displays some essential pragmatic categories, namely the role the negators play (as function words) in advertising. The examples presented come from the Polish and German languages.
Downloads
Bibliografia
Bußmann H., 2002, Lexikon der Sprachwissenschaft, Stuttgart.
Glück H., 2012, Metzler Lexikon Sprache, Stuttgart/Weimar.
Golonka J., 2009, Werte und Werbung. Mittel ihrer Versprachlichung im Deutschen und im Polnischen, Wiesbaden.
Golonka J., 2011, Bejahung mittels Verneinung. Einige Überlegungen zur Funktion negierter Ausdrücke in Texten über aktuelle politische Ereignisse [w:] Grammatik im Text und im Diskurs.
Danziger Beiträge zur Germanistik 34, red. M. Wierzbicka, Z. Wawrzyniak, Frankfurt/M., s. 323–346.
Golonka J., 2014, Stinkt Eigenlob wirklich? Ausdrucksformen senderbezogener Werte in der Werbung, w druku.
Grochowski M., 1997, Wyrażenia funkcyjne. Studium leksykograficzne, Kraków.
Lewandowski T., 2004, Linguistisches Wörterbuch, Heidelberg/Wiesbaden.
Stanulewicz D., 1999, Multi-category morphemes and relational elements in Chinese, „Folia Orientalia”, nr 35, s. 141–145.
Stanulewicz D., 2006, On Classifying Postpositions, Gdańsk.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.