Podręczniki do systemów klasycznych gier fabularnych jako gatunek (próba rekonstrukcji wzorca)
Abstrakt
Classical role-playing games (classical RPG) are the games based on imagination and performance. They are meant for a group of players and so-called Game Master. The Game Master is the storyteller of a plot that takes place in a fictional universe. Every player imagines a character settled in that world, decides his/her actions and plays his/her role. The rules that settle a behaviour of characters and functioning of the game world (understood as a system) are described in special guidebooks.
This article is considered an attempt to depict classic role-playing games” guidebooks as a realization of a pattern of the genre. The analysis is concerned with pragmatic, structural, cognitive and stylistic aspects of the references that allowed to reconstruct the canonical genre pattern of classic role-playing games” guidebook.
Downloads
Bibliografia
Bugajski M., 2000, Genologiczne uwarunkowania komunikatu językowego [w:] Genologia i konteksty, red. C.P. Dutka, Zielona Góra, s. 395—400.
Furdal A., 2008, Genologia lingwistyczna [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 112-121.
Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa.
Gajda S., 2008, Gatunkowe wzorce wypowiedzi [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 130—137.
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Grzybkowska D., 2001, Gry fabularne — ontologia, komunikacja. Zjawisko społeczno-kulturowe, „Literatura Ludowa”, nr 3, s. 11-28.
Krauz M., 1996, Zdanie inicjalne w języku polskim, Rzeszów.
Kurkowska H., Skorupka S., 1974, Stylistyka polska. Zarys, wyd. 4, Warszawa.
Matyka M., 2012, Zwrot do adresata w podręcznikach do systemów klasycznych gier fabularnych a zasady grzeczności językowej [w:] Komunikacja werbalna i niewerbalna w reklamie, mediach i biznesie, red. M. Jasińska, Siedlce, s. 19-28.
Ostaszewska D., 2008, Genologia lingwistyczna jako subdyscyplina współczesnego językoznawstwa [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 11-39.
Skwarczyńska S., 1965, Wstęp do nauki o literaturze, t. 3, Warszawa.
Starzec A., 1999, Współczesna polszczyzna popularnonaukowa, Opole.
Szeja J.Z., 2004, Gry fabularne — nowe zjawisko kultury współczesnej, Kraków.
Witosz B., 2004, Tekst i/a gatunek. Jeden czy dwa modele? [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 40—48.
Witosz B., 2005, Genologia lingwistyczna. Zarys problematyki, Katowice.
Witosz B., 2008, Czy gatunek i styl są we współczesnej stylistyce pojęciami konkurencyjnymi? [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 309-319.
Wojtak M., 2008a, Genologia tekstów użytkowych [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa s. 339-352.
Wojtak M., 2008b, Wzorce gatunkowe wypowiedzi a realizacje tekstowe [w:] Polska genologia lingwistyczna, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa, s. 353-361.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.