Wykorzystanie niektórych elementów leksykonu metatekstowego w kształceniu humanistycznym
Abstrakt
The aim of the article is to signalize particular solutions dedicated to Polish humanities studies. Linguists as well as teachers note the problems in Polish education: the crisis of reading, learning and sentence building. The author points out the phenomena of edutainment and convergence culture in media. These occurrences cause that contemporary electronic generation perceives mainly pictures and uses them to communicate. The lack of contact with written language, i.e. the literature, causes the problem of understanding reading . The author proposes to use the Anglo-Saxon model of teaching creative writing in Polish language and gives the examples of Polish linking devices as an essential tool to create correct, clear and coherent texts.
Downloads
Bibliografia
Chmielecki K., 2009, Tekst w sieci obrazów. Internet jako medium zapośredniczonej komunikacji wizualnej [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. G. Ptaszek, M. Filiciak, Warszawa, s. 298-313.
Fiut I., 2011, Konwergencja mediów a komunikowanie „nowe” w obliczu „starych”, Kraków, s. 13-26. [W] „Stare” media w obliczu „nowych”,
Gajek E., 2008, Edukacja językowa w społeczeństwie informacyjnym, Warszawa.
Gajewska U., 2004, Metatekstemy w języku nauk ścisłych, Rzeszów.
Jak zostać pisarzem. Pierwszy polski podręcznik dla autorów, 2011, red. A. Zawada, Wrocław.
Kleparski G.A., Pietrzykowska A.M., 2010, 4 Thematic Guide to English Interactional Gambits, Rzeszów.
Kuziak M., 2005, Jak mówić, rozmawiać, przemawiać?, Bielsko-Biała.
Kuziak M., R zepczyński S., 2007, Jak pisać?, Bielsko-Biała.
Lisowska-Magdziarz M., 2009, Medialne reprezentacje wiedzy [w:] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. G. Ptaszek, M. Filiciak, Warszawa, s. 186-203,
Maliszewski K., 2011, Jak oni zostali pisarzami [w:] Jak zostać pisarzem, Wrocław, s. 25—46.
Osuchowska D., Kleparski G.A., 2009, The Rudiments of Academic Writing, Rzeszów.
Ożóg K., 2011, Współczesne problemy kształcenia humanistycznego (zarys problematyki), „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 2, s. 153—166.
Piechota M., 2009, Pułapki edutainment (na przykładzie programu „Clever. Widzi isz i wi z”) [w]] Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, red. G. Ptaszek, M. Filiciak, Warszawa, s. 204-222.
Ueland B., 2009, Jeśli chcesz pisać. Książka o sztuce, niezależności i duchu, Kraków.
'Wrycza-Bekier J., 2010, Webwriting: profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu, Gliwice.
'Wrycza-Bekier J., 2011, Kreatywna praca dyplomowa. Jak stworzyć fascynujący tekst naukowy, Gliwice.
Żydek-Bendarczuk U., 2005, „Język, tekst i hipertekst” — analiza czatów w „Rowerze Błażeja” [w:] Jezyk @ multimedia, red. J. Stasieńko, A. Dytman-Stasieńko, s. 17-26.
https://www.dlsweb.rmit.edu.au/lsu/content/4_writingskills/writing_tuts/linking_LL/sentence.html — Tabelal.
https://www.dlsweb.rmit.edu.au/lsu/content/4_writingskills/writing_tuts/linking_LL/subordinators.html — Tabela 2.
https://www.dlsweb.rmit.edu.au/lsu/content/4_writingskills/writing_tuts/linking_LL/linking3.html — Tabela 3.
http://www.flinders.edu.au/slc_files/Documents/Brochures/linking_words_phrases.pdf - Linkingwords and phrases
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2012 Słowo. Studia językoznawcze

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne 4.0 Międzynarodowe.