Pachnące cynamonem #keto #ciasteczka polecają się na #Święta :D. Środki perswazji w profilu kulinarnym (@moderncavegirl)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/slowo.2021.12.4

Słowa kluczowe:

Instagram profile, diet blog, culinary discourse, persuasion, self-presentation

Abstrakt

The purpose of this article is a linguistic analysis of the blog entries under the photos posted on the @moderncavegirl profile, which is related to the ketogenic diet. The author also has a blog: moderncavegirl.pl, where she publishes her recipes. Instagram plays the role of promoting the blog. Due to the fact that the blog entries concern food, it will be important to determine how the author promotes her blog, what linguistic means she uses for this, how she writes about food to encourage people to reach for the recipe and make us of it. The aforementioned linguistic means or constructions can be divided into those that are used to promote a blog directly or indirectly. Direct promotion of a blog applies to those constructions that are explicit incentives to visit it or that inform the recipient that the recipe can already be found on the website. Indirect promotion of the blog is related to persuasive linguistic constructions.

Downloads

Bibliografia

Barańczak S., 1983, Słowo – perswazja – kultura masowa [w:] Czytelnik ubezwłasnowolniony, red. S. Barańczak, Paryż, s. 25–40.

Boniecka B., 2014, Perswazja dziecięca, „Język a Kultura”, t. 24: Perswazja przez styl i stylizację, Wrocław, s. 107–125.

Bronikowska R., 2019, Nazwy cech percypowanych zmysłem smaku jako określenia uczuć, „Poradnik Językowy”, z. 6, s. 43–58.

Czarnota P., 2017, Wykorzystanie portalu społecznościowego Instagram w działaniach promocyjnych przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej. Zarządzanie”, nr 25, s. 130–139.

Deditius S., 2020, #Protegelosocéanos: mecanismoslingüísticos de la argumentación utilizados en Instagram, „Linguistica Silesiana”, vol. 41, s. 67–83.

Drabik-Frączek B., 2014, Akt komplementowania jako narzędzie strategii perswazyjnych w komunikacji interpersonalnej, „Język a Kultura”, t. 24: Perswazja przez styl i stylizację, Wrocław, s. 141–153.

Drozd B., 2021, Hej dziewczyny, potrzebuję waszej pomocy. Akty grzeczności językowej na przykładzie e-rozmów w grupie „Panny młode inspirujmy się wzajemnie” [w:] Obszary polonistyki 5: Internet a język, literatura i kultura współczesna, red. A. Paliwoda, M. Krauz, Rzeszów,

s. 119–137.

Jachimowska K., 2017, Przepis kulinarny w perspektywie nadawcy z dysfunkcją słuchu – tekstowe aktualizacje wzorca gatunkowego [w:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej, red. W. Żarski, T. Piasecki, Wrocław, s. 43–54.

Jędrzejczak B., 2020, O derywatach deminutywno-hipokorystycznych od rzeczowników pospolitych w sloganach reklamujących polskie marki terytorialne [w:] Polszczyzna wczoraj i dziś, red. J. Ginter, Gdańsk, s. 171–185.

Kaczor M., 2017, Semiwegetarianizmczybe active ibe fit motivation? Dieta – propozycja rekonstrukcji znaczeń (na podstawie programu TVN Meteo Active) [w:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej, red. W. Żarski, T. Piasecki, Wrocław, s. 65–76.

Kampka A., 2020, Instagram w autoprezentacji politycznej. Analiza wizualna postów polskich kandydatów do Europarlamentu w 2019 roku, „Polityka i Społeczeństwo”, t. 18, nr 1, s. 41–62.

Kładoczny P., 2017, Co dziś w jedzeniu jest niezdrowe i jak o tym mówimy? [w:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej, red. W. Żarski, T. Piasecki, Wrocław, s. 93–102.

Kochmańska W., 2016, O emocjach w odbiorze relacji meczu siatkarskiego (przyczynek do projektu metodologii badawczej), „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 7, s. 25–35.

Kochmańska W., 2019, Czas dziki żwawiec – analiza semantyczna wybranych czasowników ruchu w przysłowiach o czasie, „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 10, s. 80–93.

Kochmańska W., Krauz M., 2017, Wokół biesiadnego stołu – nazwy potraw w menu biesiadnym. Biesiada i stół w języku i kulturze [w:] Kuchnia i stół w komunikacji społecznej. Dyskurs, tekst, kultura, red. W. Żarski, T. Piasecki, Wrocław 2016, s. 103–114.

Kominek A., 2015, Odwrócić się od czegoś, nawrócić się na coś... Rozszerzenia metaforyczne wybranych czasowników ruchu, „Acta Universitatis Wratislaviensis”, t. 25, s. 279–293.

Korolko M., 1998, Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa.

Kowalewska-Dąbrowska J., 2020, Kreatywność językowa jako sposób oddziaływania na obiorcę w tekstach prasowych [w:] Polszczyzna wczoraj i dziś, red. J. Ginter, Gdańsk, s. 139–155.

Krauz M., 2004, Tekst zaproszenia: model gatunkowy i jego przeobrażenia [w:] Gatunki mowy i ich ewolucja, t. 2: Tekst a gatunek, red. D. Ostaszewska, Katowice, s. 169–179.

Krauz M., 2003, Wykładniki lokatywne i temporalne w tekście opisu, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego. Językoznawstwo” 1, s. 60–67.

Krzyżanowska A., 2002, Czynność spożywania pokarmów jako źródło metafor językowych [w]: Język trzeciego tysiąclecia II, t. II, red. W. Chłopicki, Kraków, s. 331–339.

Lewiński P., Figury wizualne jako środek perswazji i argumentacji na przykładzie reklamy [w:] Powinowactwa retoryki, red. B. Sobczak, s. 179–197.

Ligmanowska P., 2019, Język i styl wypowiedzi młodych Polaków (na przykładzie portali społecznościowych: Facebook i Instagram) [w:] Język jako świadectwo kultury, red. S. Cygan, Kielce, s. 155–167.

Lubaś W., 2006, Język w komunikacji, w perswazji i w reklamie, Dąbrowa Górnicza.

Malinowska I., 2017, Elegancja w ustach – czyli co mówią etykiety win, „Acta Neophilologica”, t. XIX, s. 197–206.

Milewska-Stawiany M., 2012, Górnołużyckie deminutywa w systemie językowym i w tekście, Gdańsk.

Nowakowska A., 1994, Polszczyzna imbirem pachnąca. (Związki wyrazowe z nazwami przypraw korzennych), „Poradnik Językowy”, z. 10, s. 1–10.

Ozga K., 2018, Znaczenie i funkcje influencerów w zarządzaniu uwagą użytkowników serwisu Instagram [w:] Od naturalizacji do funkcjonalizacji: taktyki użytkowania serwisu Instagram, red. M. Babecki, S. Żyliński, Olsztyn, s. 75–102.

Pajdzińska A., 1996, Wrażenia zmysłowe jako podstawa metafor językowych, „Etnolingwistyka”, nr 8, Lublin, s. 113–130.

Skubalanka T., 2000, Zmienność współczesnego słownictwa polskiego (na przykładzie słownictwa mody i kuchni) [w:] Słownictwo współczesnej polszczyzny w okresie przemian, red. J. Mazur, Lublin, s. 95–100.

Słabczyński R., 2014, „Sprawdź i odbierz prezent” – o słownictwie tematów e-maili marketingowych, „Słowo. Studia językoznawcze”, nr 5, s. 201–211.

Sławek J., 2007, Czytelnik uwolniony? Perswazja we współczesnej informacji prasowej, Poznań.

Topa-Bryniarska D., 2013, Wartościujące środki semantyczno-retoryczne w kontekście komunikacji medialnej na przykładzie francuskiego edytorialu, „Tekst i Dyskurs – Text und Diskurs”, nr 6, s. 279–294.

Wierzchowska M., 1999, „Niewypowiedzianie smaczne, nieopisanie pachnące” – opis smaku i zapachu w komunikatach perswazyjnych na przykładzie tekstów telewizyjnych [w:] Polszczyzna w komunikowaniu publicznym, red. W. Gruszczyński, J. Bralczyk, G. Majkowska, Warszawa, s. 107–114.

Warchala J., 2003, Horyzonty manipulacji: perswazja, manipulacja, interpretacja [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Lublin, s. 41–60.

Więckiewicz-Archacka M., 2019, Instagram jako przedmiot badań medioznawczych, „Media, Kultura, Komunikacja Społeczna: zeszyty naukowe Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWM”, t. 15, nr 13, s. 95 – 98.

Witaszek-Samborska M., 2005, Studia nad słownictwem kulinarnym we współczesnej polszczyźnie, Poznań.

Żarski W., 2003, Nazwy zup w języku polskim, „Rozprawy Komisji Językowej”, nr 29, s. 157–161.

Pobrania

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Drozd, B. (2021). Pachnące cynamonem #keto #ciasteczka polecają się na #Święta :D. Środki perswazji w profilu kulinarnym (@moderncavegirl). Słowo. Studia językoznawcze, (12), 29–43. https://doi.org/10.15584/slowo.2021.12.4

Numer

Dział

ROZPRAWY I ARTYKUŁY