Co nauczyciel powinien wiedzieć o zaburzeniach przetwarzania słuchowego? Kształcenie polonistyczne wobec wyzwań współczesności

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.11

Słowa kluczowe:

zaburzenia przetwarzania słuchowego, dysleksja, trudności w nauce, studium przypadku

Abstrakt

Zaburzenia przetwarzania słuchowego (ang. Central Auditory Processing Disorder – CAPD) to zaburzenia wpływające na dostęp i właściwą interpretację informacji dźwiękowej przy prawidłowym funkcjonowaniu słuchu fizycznego. CAPD może prowadzić do trudności w rozumieniu mowy, zwłaszcza w hałaśliwym otoczeniu. Diagnozowanie trudności stanowi dla specjalistów duże wyzwanie. Wynika to z różnorodności objawów oraz ich nakładania się i współwystępowania z innymi zaburzeniami rozwojowymi, takimi jak: autyzm, dysleksja, ADHD czy zaburzeniami koncentracji uwagi. Precyzyjne rozpoznanie CAPD wymaga kompleksowego podejścia obejmującego zarówno testy audiologiczne, jak i ocenę funkcji poznawczych oraz obserwację zachowań dziecka w różnych sytuacjach komunikacyjnych. Niniejsza praca ma na celu przedstawienie genezy powstawania tego zaburzenia, jego rodzajów, symptomów, metod diagnostycznych oraz strategii terapeutycznych w kontekście kształcenia polonistycznego. Szczegółowa analiza objawów CAPD oraz ich wpływu na codzienne funkcjonowanie uczniów pozwoli na lepsze zrozumienie trudności, z jakimi borykają się dzieci w trakcie nauki języka polskiego. Artykuł przedstawia zagadnienie CAPD poprzez studium indywidualnych przypadków dwojga uczniów, ukazując specyficzne wyzwania i strategie radzenia sobie z nimi w praktyce edukacyjnej.

Biogram autora

Urszula Adamiec-Krzyska - Niepubliczny Gabinet Logopedyczny w Kielcach

Absolwentka polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie oraz neurologopedii Uniwersytetu Medycznego im. Piastów Śląskich we Wrocławiu. Pracuje jako neurologopeda z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zainteresowania badaczki skupiają się wokół zaburzeń komunikacji językowej dzieci i młodzieży.

Pobrania

Opublikowane

2024-12-20

Jak cytować

Adamiec-Krzyska, U. (2024). Co nauczyciel powinien wiedzieć o zaburzeniach przetwarzania słuchowego? Kształcenie polonistyczne wobec wyzwań współczesności. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 123–133. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.11

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE