Edytorska lektura komiksu na przykładzie zeszytów Tytus, Romek i A’Tomek
DOI:
https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.8Słowa kluczowe:
edytorstwo, typografia, ikonotekst,, komiks, książka obrazkowaAbstrakt
Komiks składa się z szeregu charakterystycznych dla tego gatunku elementów narracyjnych i edytorskich, tworzących wyjątkową strukturę. Tekst i obraz stanowią tu nierozerwalną całość. Same rysunki nie mogłyby istnieć bez tekstu i na odwrót. Skonwencjonalizowana forma komiksu znacznie odróżnia go od książki obrazkowej. Badacze w przypadku obu gatunków używają jednak tego samego terminu – ikonotekst. Ta ściśle określona forma tekstowo-wizualna, jaką jest komiks, bywa szufladkowana jako łatwa w obiorze (z uwagi na niewielką ilość tekstu) i machinalnie wkładana między publikacje dla niedorosłych czytelników. Niemniej daje ona współczesnemu odbiorcy pole do angażującej lektury. By odczytać wszystkie znaczenia zaklęte w komiksie, odbiorca odszyfrowuje szereg znaków tekstowych, ilustracyjnych i edytorskich. Niniejszy artykuł zawiera zestawienie charakterystycznych dla komiksu wyróżników edytorskich oraz analizę edytorską, która dekoduje znaczenia tych parametrów w treści analizowanego utworu.Pobrania
Opublikowane
2021-12-15
Jak cytować
Pustuła, M. (2021). Edytorska lektura komiksu na przykładzie zeszytów
Tytus, Romek i A’Tomek. Dydaktyka Polonistyczna, 16(7), 102–116. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.8
Numer
Dział
ANALIZY I INTERPRETACJE