Kontrola testowa jako metoda oceny osiągnięć dydaktycznych studentów z historii literatury zagranicznej (na materiale twórczości Brunona Schulza)

Тестовий контроль як метод оцінювання навчальних досягнень студентів з історії зарубіжної літератури (на матеріалі творчості Бруно Шульца)

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.20

Słowa kluczowe:

ocenianie, testy, historia literatury zagranicznej literatura pogranicza, Bruno Schulz

Abstrakt

Obecny stan ukraińskiego systemu edukacji zobowiązuje specjalistów do poszukiwania nowych rozwiązań w zakresie oceny osiągnięć edukacyjnych studentów, zapoznania się ze 278 KSZTAŁCENIE LITERACKIE… Наталя Маторіна sposobami oceny wyników uczenia się w innych krajach, wynikami badań międzynarodowych, w których uczestniczy Ukraina, i tym podobnych. W obecnych okolicznościach optymalną formą oceny poziomu wiedzy, umiejętności studentów na Ukrainie, biorąc pod uwagę międzynarodowe i krajowe doświadczenie, staje się kontrola testowa. Testowanie jako metoda oceny jest aktywnie rozwijane i obecnie szeroko stosowane, ponieważ pozwala na bezstronną, skuteczną i obiektywną ocenę procesu uczenia się studentów. W artykule omówiono zagadnienia testowej kontroli wiedzy, umiejętności i nawyków kandydatów na studia wyższe na zajęciach z literatury zagranicznej w instytucjach szkolnictwa wyższego kierunku pedagogicznego. Zunifikowano doświadczenie w stosowaniu technologii testowych w nauczaniu dyscyplin filologicznych dla przyszłych nauczycieli-filologów w GWUZ (Donbaskim Państwowym Uniwersytecie Pedagogicznym) (Slowiansk, Ukraina). Rozważania objęły w szczególności różne zastosowania testów podczas przeprowadzania bieżących, pośrednich, przełomowych lub końcowych testów kontrolnych, a także testów szkoleniowych, na materiale twórczości jednego z najbardziej oryginalnych twórców polskiej kultury XX wieku – Brunona Schulza (ur. w 1892, zm. w 1942 r.) – wybitnego mistrza, myśliciela, utalentowanego pisarza i krytyka literackiego, rysownika, malarza, grafika, pedagoga. Podano szereg przykładów charakteryzujących każdy rodzaj proponowanej klasyfikacji zadań testowych.

Opublikowane

2021-12-15

Jak cytować

Маторина, Н. (2021). Kontrola testowa jako metoda oceny osiągnięć dydaktycznych studentów z historii literatury zagranicznej (na materiale twórczości Brunona Schulza): Тестовий контроль як метод оцінювання навчальних досягнень студентів з історії зарубіжної літератури (на матеріалі творчості Бруно Шульца). Dydaktyka Polonistyczna, 16(7), 266–278. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.16.2021.20

Numer

Dział

KSZTAŁCENIE LITERACKIE I JĘZYKOWE