Wizerunek mężczyzn i chłopców w literaturze popularnej dla młodzieży – analiza zjawiska na wybranych przykładach

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.20

Słowa kluczowe:

literatura dla młodzieży, literatura young adult, tożsamość płciowa, kultura popularna, męskość, gender studies

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza sposobów postrzegania mężczyzn i chłopców w literaturze dla młodzieży typu young adult. Zjawisko jest analizowane na przykładach powieści Natalii Osińskiej: Fanfik, Slash oraz Fluff, a także Weroniki Łodygi Hurt/Comfort i Angst with happy ending. W artykule zostaje poruszona rola literatury dla młodzieży w życiu nastolatków, a także wartości determinujące wybór pozycji czytelniczych. Autorka zwraca uwagę na zjawisko przesunięcia socjalizacyjnego, które jest ważne dla pracy. Następnie analizuje postacie pod kątem roli w powieści, wieku, tożsamości płciowej i orientacji seksualnej. Wizerunki mężczyzn i chłopców w omawianych powieściach okazują się zróżnicowane. Na ich ukształtowanie wpływają zarówno krytyka feministyczna, jak i queerowa. Koniec artykułu zwieńczony jest próbą analizy wpływu płci autorek powieści na stworzone wizerunki męskich bohaterów.

Pobrania

Opublikowane

2023-12-25

Jak cytować

Falińska-Toboła, M. (2023). Wizerunek mężczyzn i chłopców w literaturze popularnej dla młodzieży – analiza zjawiska na wybranych przykładach. Dydaktyka Polonistyczna, 18(9), 265–277. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.18.2023.20

Numer

Dział

ANALIZY I INTERPRETACJE