Polish language at school without a canon?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.4

Keywords:

Polish language education, literary canon, school reading materials

Abstract

This article discusses the concept of the literary canon, its evolution, and its impact on literary education. The author transfers etymological considerations of the canon to the contemporary school reading list, noting that it no longer serves to create literary patterns, but refers to the total works recognized as canonical at a given time. Then, the author moves on to analyze changes in reading lists over the years, and presents the state of readership in Poland among children and young people. The article concludes by indicating alternative solutions that would allow for greater freedom of choice in reading.

Author Biography

Weronika Woch, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Studentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim, aktywnie zaangażowana w życie naukowe i kulturalne. Pasjonuje się literaturą dziecięcą i młodzieżową, edukacją oraz zagadnieniami nowej humanistyki. Członkini kilku kół naukowych, w tym Koła Naukowego Teorii Literatury oraz Koła Naukowego Muzyki Popularnej. W roku akademickim 2023/2024 pełni funkcję przewodniczącej Polonistycznego Koła Naukowego „Bakałarz”.

Published

2024-12-20

How to Cite

Woch, W. (2024). Polish language at school without a canon?. Dydaktyka Polonistyczna, 19(10), 48–56. https://doi.org/10.15584/dyd.pol.19.2024.4

Issue

Section

LITERARY AND LANGUAGE EDUCATION