Kobiety na estradzie muzycznej Rzeszowa na przełomie wieków XIX i XX
DOI:
https://doi.org/10.15584/galisim.2018.4.5Schlagworte:
historia, kobieta, muzyka, prasa, RzeszówAbstract
Przedstawiony obraz aktywności muzycznej kobiet w Rzeszowie na przełomie wieków XIX i XX, ich udziału w koncertach, to przyczynek do ukazania większego obrazu działalności kobiet w życiu muzycznym całej Galicji w dobie autonomii. Prasa rzeszowska tego okresu stanowi doskonałe źródło do poznania aktywności kobiet na estradzie muzycznej Rzeszowa. Wzmianki o koncertach, popisach, trupach teatralnych prowadzonych przez kobiety, o lekcjach muzyki udzielanych przez panie pojawiały się niemal w każdym numerze, potwierdzając tym samym wielką częstotliwość działań kobiet na tym polu. Przed publicznością rzeszowską występowały zarówno amatorki (miejscowe i przyjezdne), jak i artystki znane ze scen europejskich. Koncerty wokalne, wokalno-instrumentalne i instrumentalne były okazją do zaprezentowania rzeszowianom repertuaru, który nie odbiegał od wielkich scen Lwowa, Krakowa czy Wiednia, dzięki czemu mieszkańcy nawet prowincjonalnego miasteczka, jakim był Rzeszów, mogli rozwijać i odpowiednio kształtować swoje gusty muzyczne.
Downloads
Literaturhinweise
„Głos Rzeszowski” 1897–1905.
„Kurier Rzeszowski” 1894–1896.
„Pogoń” 1889, nr 3.
Historia życia prywatnego, t. 4, red. M. Perrot, Wrocław 1999.
Jarosińska M., Rzeszów galicyjski w obiektywie Edwarda Janusza, Rzeszów 2010.
Mazepa L., Szkolnictwo muzyczne Lwowa w okresie austriackim (1772–1918), „Musica Galiciana” t. 1, red. L. Mazepa, Rzeszów 1997.
Mazepa T., Mazepa L., Szkice z dziejów wokalistyki we Lwowie, Wrocław 2007.
Pleśniarowicz J., Kartki z dziejów rzeszowskiego teatru, Rzeszów 1985.
Reiss J.W., Almanach muzyczny Krakowa, t. 1, Kraków 1939.
Słownik biograficzny teatru polskiego 1765–1965, Warszawa 1973.
Słownik biograficzny teatru polskiego 1900–1980, t. II, Warszawa 1994.
Słownik muzyków polskich, t. II, Kraków 1967.
Szymczak-Hoff J., Życie towarzyskie i kulturalne Rzeszowa w dobie autonomii Galicji, Rzeszów 1993.
Ślęczka K., Feminizm, Wrocław 1999.
Wąsacz-Krztoń J., Rola kobiet w twórczości muzycznej [w:] Język a muzyka. Ujęcie filologiczne i muzykologiczne, red. naukowa J. Kuć i K. Wojtczuk, Siedlce 2014.
Wąsacz-Krztoń J., Posłuszna J., Kobiety w kulturze muzycznej Galicji na przykładzie Tarnowa, „Rocznik Łódzki” [Łódź] 2017, t. LXVII.
Wypych-Gawrońska A., Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918, Kraków 1999.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2018 Galicja. Studia i materiały
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Nicht-kommerziell - Keine Bearbeitungen 4.0 International.