Janina Korolewicz-Waydowa, debiut i pierwsze doświadczenia sceniczne

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15584/galisim.2024.10.10

Słowa kluczowe:

Janina Korolewicz-Waydowa, życie artystyczne Lwowa, muzyka, opera, teatr

Abstrakt

Niniejszy artykuł został poświęcony debiutowi i początkom kariery scenicznej Janiny Korolewicz-Waydowej. Artystka debiutowała w Operze Lwowskiej jako Hanna w Strasznym dworze Moniuszki (1894 r.), na deskach warszawskiego Teatru Wielkiego po raz pierwszy wystąpiła jako Amina w Lunatyczce Belliniego (1897 r.). Podczas otwarcia Teatru Wielkiego we Lwowie wykonała partię Bronki w Jontku Żeleńskiego (1900 r.), także na tej scenie zaśpiewała po raz pierwszy rolę Halki Moniuszki, którą do końca życia darzyła szczególnymi względami. Początkowo śpiewała partie koloraturowe, potem liryczne i dramatyczne. Pierwsze recenzje dotyczące jej występów były zróżnicowane, jednak z każdym sezonem krytycy doceniali talent wokalny i aktorski, a w późniejszych latach pisano już tylko o wielkim artyzmie Janiny Korolewicz-Waydowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

„Czas” 1895.

„Echo Muzyczne Teatralne i Artystyczne” 1897, 1898, 1900.

„Gazeta Lwowska” 1894–1900.

„Wiadomości Artystyczne” 1897, 1898, 1900.

Błaszczyk L. T., Życie muzyczne Lwowa w XIX wieku, „Przegląd Wschodni” 1991, vol. 1, issue 4.

Chmara B., hasło: Waydowa-Korolewicz Janina [in:] Słownik muzyków polskich, vol. II, Kraków 1967.

Encyklopedia muzyki, ed. A. Chodkowski, ed. II, Warszawa 2006.

Encyklopedia Teatru Polskiego, https://encyklopediateatru.pl/osoby/15982/janina-korolewicz-waydowa (accessed on 12.02.2024).

Kański J., Mistrzowie sceny operowej, Warszawa 1998.

Korolewicz-Waydowa J., Sztuka i życie. Mój pamiętnik, Wrocław–Warszawa–Kraków 1969.

Kozicki W., Nowe czasy – nowy teatr (1900–1929) [in:] H. Cepnik, W. Kozicki, Scena lwowska 1780–1929, Lwów 1929.

Michalik J., Dzieje teatru w Krakowie w latach 1893–1915, vol. 5, part I, v. 1, Kraków 1985.

Mieszkieło U., hasło: Sołtys Mieczysław [in:] Encyklopedia muzyczna PWM ed. E. Dziębowska, vol. sm-ś, Kraków 2007.

Reiss J. W., Polscy śpiewacy i polskie śpiewaczki, Łódź 1948

Sivert T., Teatry warszawskie w latach 1890–1918 [in:] Teatr polski w latach 1890–1918, vol. IV, part 3, Warszawa 1988.

Słownik Biograficzny Teatru Polskiego 1765–1965, Warszawa 1973.

Sokulski J., Bylicki Franciszek [in:] Polski słownik biograficzny, vol. 3, Kraków 1937.

Solarska-Zachuta A., J. Michalik, S. Hałabuda, Teatr lwowski w l. 1890–1918 [in:] Teatr polski w latach 1890–1918, vol. IV, part 1, Warszawa 1987.

Solski L., Wspomnienia 1893–1954, Kraków 1956.

W 30 rocznicę otwarcia Teatru Wielkiego we Lwowie, Lwów 1930.

Wąsacz-Krztoń J., Aspekty życia muzycznego Lwowa na łamach „Wiadomości Artystycznych” Mieczysława Sołtysa [in:] Muzyka jako przedmiot recepcji, refleksji pedagogicznej i badań interdyscyplinarnych, vol. 2, ed. E. Nidecka and J. Wąsacz-Krztoń, Rzeszów 2020.

Wąsacz-Krztoń J., Muzycy powstania styczniowego i ich losy [in:] Powstanie styczniowe w pamięci zbiorowej, ed. A. Kawalec, J. Kuzicki, Rzeszów 2017.

Witkiewicz J. S., Leksykon operowy, Warszawa 2000.

Wypych-Gawrońska A., Polski teatr operowy i operetkowy w Krakowie w XIX wieku, (ruj.uj.edu.pl – accessed on 3.01.2024).

Wypych-Gawrońska A., Lwowski teatr operowy i operetkowy w latach 1872–1918, Kraków 1999.

Opublikowane

2024-12-03

Jak cytować

Wąsacz-Krztoń, J. (2024). Janina Korolewicz-Waydowa, debiut i pierwsze doświadczenia sceniczne. Galicja. Studia I materiały, 10, 230–250. https://doi.org/10.15584/galisim.2024.10.10

Numer

Dział

ARTYKUŁY i ROZPRAWY