Współczesne przedszkole jako miejsce kształtowania kompetencji międzykulturowych

Autor

  • Urszula Ordon Uniwersytet Humanistyczno-Przyrodniczy im. Jana Długosza w Częstochowie, Wydział Pedagogiczny, Instytut Edukacji Przedszkolnej i Wczesnoszkolnej https://orcid.org/0000-0001-9674-321X

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.1

Słowa kluczowe:

edukacja przedszkolna, edukacja międzykulturowa, tożsamość, kultura

Abstrakt

Proces globalizacji stawia przed systemem edukacji nowe wyzwania. Jednym z nich jest potrzeba wyposażenia młodego pokolenia w kompetencje międzykulturowe pozwalające na pełne i świadome uczestnictwo w życiu społecznym. Wejście Polski do Unii Europejskiej otworzyło przed mieszkańcami naszego kraju możliwości podróżowania, pracy i osiedlania się w innych państwach. Członkostwo w Unii Europejskiej, a także rozwój gospodarczy kraju skutkuje również zwiększeniem się liczby obcokrajowców w naszym kraju. Polskie społeczeństwo przestaje być monokulturowe. Obywatelami państwa jest coraz więcej nie-Polaków, niekatolików, niebiałych. Przed polską szkołą staje więc zadanie przygotowania młodego pokolenia do życia w wielokulturowym świecie. Oznacza to z jednej strony zadanie zachowania tożsamości Polaków w warunkach wielokulturowości, z drugiej – ukształtowania postaw otwartości i poszanowania innych kultur. Dużą rolę w realizacji tego zadania przypisuje się edukacji przedszkolnej. Niniejszy artykuł prezentuje, jak w polskich przedszkolach realizuje się założenia edukacji międzykulturowej.

Pobrania

Opublikowane

2019-12-15

Jak cytować

Ordon, U. (2019). Współczesne przedszkole jako miejsce kształtowania kompetencji międzykulturowych. Journal of Education, Technology and Computer Science, 30(4), 17–24. https://doi.org/10.15584/eti.2019.4.1

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI FORMALNEJ