Muzeum Pana Tadeusza – instytucja inna niż wszystkie…

Autor

  • BARBARA TECHMAŃSKA Doktor, Uniwersytet Wrocławski, Instytut Historyczny, Zakład Dydaktyki Historii i WOS, Polska

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.3

Słowa kluczowe:

Muzeum Pana Tadeusza, multimedia, rękopis, romantyzm, świadkowie historii

Abstrakt

W ostatnich latach wyraźnie zmienia się sposób odbioru otaczającej nas rzeczywistości, także tej zabytkowej. O ile kilkanaście czy nawet jeszcze kilka lat temu przy zwiedzaniu muzeów wystarczyło działanie na bodźce wzrokowe, o tyle współcześnie próbuje się zaangażować tych bodźców znacznie więcej. Widz z biernego staje się też aktywny, współtworzący i przeżywający odbiór. Większość współczesnych muzeów zarówno tych nowo powstający, jak i już funkcjonujących od lat, stara się zachęcić do odwiedzenia swoich sal wystawienniczych, wykorzystując najnowsze zdobycze techniki i zatrudniając do tworzenia ekspozycji specjalistów od multimediów. Jest to również sposób na zaproszenie do muzeów młodych ludzi, określanych mianem pokolenia medialnego i obrazkowego. Dla nich, mających łatwy dostęp do multimediów oraz powszechną styczność z nimi na co dzień, konieczne jest przygotowanie tego typu atrakcji, aby zechcieli ob-cować ze zgromadzoną w muzeum przeszłością. Taką instytucja jest wrocławskie Muzeum Pana Tadeusza, powstałe z inicjatywy Zakładu Narodowego im. Ossolińskich. Zwiedzający mogą podziwiać dwie wystawy stałe: jedną poświęconą rękopisowi Pana Tadeusza, jego autorowi, jak też epoce romantyzmu; drugą traktująca o życiu i działalności Jana Nowaka-Jeziorańskiego oraz Władysława Bartoszewskiego. Ekspozycje naszpikowane są interaktywnymi stanowiskami oraz multimediami (np. animacjami 3D).

Pobrania

Opublikowane

2018-09-30

Jak cytować

TECHMAŃSKA, B. (2018). Muzeum Pana Tadeusza – instytucja inna niż wszystkie…. Journal of Education, Technology and Computer Science, 25(3), 33–43. https://doi.org/10.15584/eti.2018.3.3

Numer

Dział

WYBRANE PROBLEMY EDUKACJI PORÓWNAWCZEJ