Pozaekonomiczne aspekty likwidacji szkół w gminach wiejskich

Autor

  • BOGUSŁAW KOTARBA Uniwersytet Rzeszowski, Wydział Socjologiczno-Historyczny, Instytut Nauk o Polityce, Zakład Administracji Publicznej i Polityki Społecznej

DOI:

https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.5

Słowa kluczowe:

gmina wiejska, oświata, likwidacja szkół, skutki społeczne, interes polityczny

Abstrakt

Niekorzystne trendy demograficzne w połączeniu z przyjętym sposobem finansowania wydatków oświatowych coraz częściej zmuszają władze gmin, zwłaszcza wiejskich, do likwidacji szkół z przyczyn ekonomicznych. Likwidacja szkoły ma jednak również inne, społeczne wymiary. W artykule na podstawie badań empirycznych przedstawiono ich analizę. Pozytywnie zweryfikowano hipotezę: pozaekonomiczne aspekty likwidacji szkół nie odgrywają większej roli w dłuż-szym okresie, nie powodują znaczącego spadku poparcia społecznego dla wójtów i burmistrzów i dlatego nie stanowią zagrożenia ich interesów politycznych.

Opublikowane

2017-12-15

Jak cytować

KOTARBA, B. (2017). Pozaekonomiczne aspekty likwidacji szkół w gminach wiejskich. Journal of Education, Technology and Computer Science, 22(4), 50–55. https://doi.org/10.15584/eti.2017.4.5

Numer

Dział

SELECTED PROBLEMS OF SCHOOL EDUCATION