Rozwój kompetencji nauczycieli w kontekście chorwackich ram kwalifikacji oraz procesu bolońskiego

Autor

  • Nevenka TATKOVIĆ Juraj Dobrila University of Pula, Croatia

Słowa kluczowe:

kompetencje nauczycieli, proces boloński, chorwackie ramy kwalifikacji zawodowych, reforma programowa

Abstrakt

Chorwacka polityka edukacyjna kształcenia na poziomie wyższym jest zgodna ze zmianami, które nastąpią po przystąpieniu Chorwacji do UE. Kraj ten dostosowuje politykę oświatową do celów Strategii Lizbońskiej, Deklaracji Bolońskiej oraz innych dokumentów UE i rozwija krajowe ramy kwalifikacji (KRK), które są wzorowane na europejskich ramach kwalifikacji (ERK) jako narzędziach, które ułatwią walidację, harmonizację, porównanie i zapewnią mierzalność efektów uczenia się, a jego celem jest rozwój osobowy człowieka, rozwój społecznej integracji, ułatwienia kształcenia ustawicznego i uznawanie nabytych kwalifikacji (dyplomów) zarówno na szczeblu krajowym, jak i europejskim. W tym kontekście istotne zmiany miały miejsce w sektorze szkolnictwa wyższego, zwłaszcza w dziedzinie edukacji i doskonalenia zawodowego nauczycieli, którym powierzono odpowiedzialne zadanie, przekształcenie wychowania i edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Dlatego też, zarówno z perspektywy globalnej, jak i krajowej, działania te mają na celu podniesienie świadomości na temat znaczenia rozwoju kompetencji nauczyciela, zmian programów nauczania i dostosowania systemu kształcenia w kontekście procesu bolońskiego i rozwój krajowych ram kwalifikacji. Rozwój kompetencji nauczycieli w ich kształceniu i rozwoju zawodowym, jak również potrzeby uczniów/studentów powinny przyjąć centralną pozycję w procesie edukacji. Kompetencje te są określane jako wyznaczniki jakościowej zmiany szkół w ogólności. Znaczenie nabywania przez nauczycieli dodatkowych kwalifikacji poprzez

Opublikowane

2011-06-30

Jak cytować

TATKOVIĆ, N. (2011). Rozwój kompetencji nauczycieli w kontekście chorwackich ram kwalifikacji oraz procesu bolońskiego. Journal of Education, Technology and Computer Science, 3(1), 290–305. Pobrano z https://journals.ur.edu.pl/jetacomps/article/view/7057