Marki i produkty markowe branży spożywczej na ziemiach polskich w perspektywie historycznej

Autor

  • Regina Pacanowska Wydział Historii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

DOI:

https://doi.org/10.15584/johass.2021.1.4

Słowa kluczowe:

marki, historia marek, regionalne pochodzenie produktu, marki spożywcze, ewolucja marek spożywczych – marki spożywcze w gospodarce socjalistycznej

Abstrakt

Współczesne marki są efektem kilkusetletniej ewolucji. Marki spożywcze, odmiennie niż marki towarów i przedmiotów trwałych, kształtowały swoją nazwę w oparciu o miejsce wytwarzania lub pochodzenia określonego produktu. Problemy z przechowywaniem i transportowaniem żywności powodowały, że produkty spożywcze wytwarzano w przeszłości przede wszystkim na potrzeby rynków lokalnych. Towary żywnościowe o wyjątkowych walorach smakowych sprowadzano z odległych regionów czy krajów. Ich odbiorcami w minionych wiekach byli przedstawiciele wyższych warstw społecznych. W drugiej części artykułu zwrócono uwagę na czynniki determinujące/określające kształtowanie się marek spożywczych na ziemiach polskich, tj. zmiany w technologii produkcji rolniczej, a także wzrost zapotrzebowania na przetworzoną żywność. Znaczący rozwój przemysłu spożywczego w Polsce przypadł na drugą połowę XX w. W praktyce do końca tego stulecia cechą charakterystyczną marek spożywczych była niska rozpoznawalność produktów i dominacja marek lokalnych. Słowa kluczowe: marki, historia marek, regionalne pochodzenie produktu, marki spożywcze, ewolucja marek spożywczych – marki spożywcze w gospodarce socjalistycznej.

Pobrania

Opublikowane

2021-03-30

Jak cytować

Pacanowska, R. (2021). Marki i produkty markowe branży spożywczej na ziemiach polskich w perspektywie historycznej. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 18(1), 58–77. https://doi.org/10.15584/johass.2021.1.4

Numer

Dział

Artykuły