Dysproporcje w zatrudnieniu i edukacji pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej

Autor

  • Iwona Pawlas Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2025.1.1

Słowa kluczowe:

dysproporcje, zatrudnienie, edukacja, Unia Europejska, państwa członkowskie UE

Abstrakt

Artykuł koncentruje się na problemie dysproporcji w zatrudnieniu i edukacji. Głównym celem jest zbadanie zakresu i skali dysproporcji z zakresu zatrudnienia i edukacji między państwami członkowskimi UE. Zakres przestrzenny prowadzonych badań to 27 państw członkowskich UE. Zakres czasowy prowadzonych analiz to okres 2016–2023 (wybrane cztery lata, a w szczególności: 2016, 2019, 2020, 2023). W trakcie badań weryfikowano hipotezę, zakładającą, że: Nierówności z zakresu edukacji i zatrudnienia występujące między krajami UE pogłębiają się. Badanie przeprowadzono z wykorzystaniem dwóch wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej, a mianowicie taksonomicznej miary rozwoju Hellwiga (TMD) oraz metody odchyleń standardowych jako metody grupowania obiektów uporządkowanych liniowo.

Znaczenie zrównoważonego rozwoju było wielokrotnie podkreślane w dokumentach unijnych. W Planie Działania UE na rzecz Europejskiego Filaru Praw Socjalnych podkreślono potrzebę osiągnięcia wysokiego wskaźnika zatrudnienia, zmniejszenia różnic w zatrudnieniu kobiet i mężczyzn, obniżenia wskaźnika osób przedwcześnie kończących edukację i szkolenia, promowania zdobywania wyższego wykształcenia i uczestnictwa dorosłych w uczeniu się. Podkreślono również konieczność rozwiązania problemu młodzieży NEET.

Przeprowadzone badania potwierdziły prawdziwość hipotezy zakładającej narastanie dysproporcji w zatrudnieniu i edukacji między państwami UE. Największe różnice w zatrudnieniu i edukacji występują między krajami skandynawskimi a Rumunią, Grecją, Włochami i Hiszpanią. Kraje skandynawskie wyróżniają się wysokimi wskaźnikami zatrudnienia, bardzo niską genderową luką w zatrudnieniu, wyjątkowo wysokim poziomem uczestnictwa w szkolnictwie wyższym i kształceniu ustawicznym oraz stosunkowo niskimi wskaźnikami NEET. Sytuacja państw tworzących skupienie G1 wynika z wielu powiązanych problemów, takich jak niski poziom stopy zatrudnienia, wysoki poziom wskaźnika NEET, stosunkowo wysoka stopa bezrobocia, a także duża genderowa luka w zatrudnieniu oraz bardzo niska intensywność kształcenia ustawicznego.

Utrzymywanie się oraz wzrost dysproporcji w obszarze edukacji i zatrudnienia pomiędzy państwami członkowskimi UE stanowi poważny problem dla UE, gdyż taka sytuacja utrudnia tworzenie bardziej spójnej i konwergentnej Unii Europejskiej. Dlatego też należy postulować aktywne działania na rzecz promocji edukacji i większej aktywności zawodowej w tych krajach UE, które najbardziej borykają się z problemem niskiego zatrudnienia i wykształcenia.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Atkinson, A.B. (2018). Inequality. What Can be Done? Cambridge: Harvard University Press.

Boushey, H. (2021). Unbound. How Inequality Constricts Our Economy and What Can We Can Do about It. Cambridge: Harvard University Press.

Breunig, R., Majeed, O. (2020). Inequality, poverty and economic growth. International Economics, 161, 83–99. DOI: 10.1016/j.inteco.2019.11.005.

Brunori, P. (2017). The perception of inequality of opportunity in Europe. Review of Income and Wealth, 63(3), 464–491. DOI: 10.1111/roiw.12259.

CASE at LSE. (2024). Global and regional drivers of multidimensional inequality. Retrieved from: https://sticerd.lse.ac.uk/inequality/drivers/global-and-regional.asp#section2 (2024.08.07).

Eurofound. (2023). Economic and social inequalities in Europe in the aftermath of the COVID-19 pandemic. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission. (2010). Europe 2020: A Strategy for Smart, Sustainable and Inclusive Growth: Communication from the Commission. Luxembourg: Publications Office of the European Union.

European Commission. (2016). Communication from the Commission to the European Parliament, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions. A New Skills Agenda for Europe. Working together to strengthen human capital, employability and competitiveness. Brussels, 10.6.2016. COM(2016) 381 final. Retrieved from: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=-CELEX:52016DC0381&from=EN (2025.01.05).

European Commission. (2021). The European Pillar of Social Rights Action Plan. Retrieved from: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=1607&langId=en (2024.07.27).

European Commission. (2023). Education, Skill and Employment for a Fair Transition. JRC Portfolio 21. Retrieved from: https://joint-research-centre.ec.europa.eu/jrc-science-and-knowledge-activities/education-skills-and-jobs_en (2025.01.05).

European Council. (2020). A Roadmap for Recovery. Towards a More Resilient, Sustainable and Fair Europe. Retrieved from: https://www.consilium.europa.eu/media/43384/roadmap-for-recovery-final-21-04-2020.pdf (2024.07.29).

EUROSTAT. (2024a). Adult participation in learning in the last four weeks. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/SDG_04_60__custom_9391944/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=472a2c3e-f9e7-4c18-b7f0-efab5788164b (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024b). Early leavers from education and training. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/sdg_04_10__custom_9382578/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=7c1c0859-108e-444f-bd9b-96aca3962cc4 (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024c). Employment rate. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TESEM010__custom_9473665/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=a4dfde64-485a-4b46-a768-633dd8b3d16c (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024d). Gender Employment rate. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TESEM060__custom_9391337/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=39a531d6-97dd-4322-917c-87e01a535534 (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024e). Tertiary education attainment. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TESEM030__custom_9392918/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=8b733607-2a1f-4100-9177-7dfe830801ed (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024f). Unemployment rate. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/TESEM120__custom_9473816/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=786a2451-3fde-4e11-a2ae-467091841d96 (2024.08.06).

EUROSTAT. (2024g). Young people neither in employment nor in education and training. Retrieved from: https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/SDG_08_20__custom_9390338/bookmark/table?lang=en&bookmarkId=7390d624-0b08-4d60-9faa-5b981f6db12b (2024.08.06).

Faggian, A., Mechelangeli, A., Tkach, K. (2018). Income inequality in Europe: Reality, perceptions, and hopes. Research in Globalization, 6(2023), 100118, 1–15. DOI: 10.1016/j.resglo.2023.100118.

Franzini, F., Raitano, M. (2013). Economic Inequality and Its Impact on Intergenerational Mobility. Intereconomic. Review of European Economic Policy, 48(6), 328–356. DOI: 10.1007/s10272-013-0477-4.

Gajardo, Ch.I.P. (2019). Inequality and Its Impact on Development. Girona: Universitat de Girona.

Hellwig, Z. (1968). Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny, 4, 307–326.

Hu, L.K., Hoang, D.P. (2020). How does economic complexity influence income inequality? New evidence from international data. Economic Analysis and Policy, 68, 44–57. DOI: 10.1016/j.eap.2020.08.004.

Litwiński, M. (2019). The influence of income inequalities on socio-economic development in the European Union. Econometrics, 23(1), 45–60. DOI: 10.15611/eada.2019.1.04.

Liu, N., Qian, Y., Gu, X., Li, G. (2024). Digital technology, e-commerce, and economic inequality: The case of China. International Review of Economics & Finance, 91, 259–271. DOI: 10.1016/j.iref.2024.01.016.

Neef, T., Sodano, A. (2022). Inequality Trends in Europe. World Inequality Lab – Issue Brief, 4. Retrieved from: https://wid.world/document/inequality-trends-in-europe-world-inequality-lab-issue-brief-2022-04/ (2024.08.07).

Milanovic, B. (2016). Global Inequality. A New Approach for the Age of Globalization. Cambridge: Harvard University Press.

Neidhöfer, G. (2019). Intergenerational mobility and the rise and fall of inequality: Lessons from Latin America. The Journal of Economic Inequality, 17, 499–520. DOI: 10.1007/s10888-019-09415-9.

Palomino, J.C., Rodriguez, J.G., Sebastian, R. (2019). Wage inequality and poverty effects of lockdown and social distancing in Europe. European Economic Review, 129, 103564, 1–25. DOI: 10.1016/j.euroecorev.2020.103564.

Pawlas, I. (2016). Internal and external challenges for the European Union in the 21st century. Proceedings of 24th International Academic Conference, 28 June 2016, Barcelona. International Institute of Social and Economic Sciences, 280–292. DOI: 10.20472/IAC.2016.024.071.

Pawlas, I. (2018). Disparities in Development in the light of taxonomic research – evidence from selected Western hemisphere countries. In: Globalization and its socio-economic consequences. 18th International Scientific Conference Proceedings. Part V. – Digital Single Market, 10–11 October, 2018. Rajecke Teplice, Slovak Republic.

Piketty, T. (2014). Capital in the 21st Century. Cambridge: Harvard University Press.

Pluta, W. (1986). Wielowymiarowa analiza porównawcza w modelowaniu ekonometrycznym. Warszawa: PWN.

Rawls, J. (1994). Teoria sprawiedliwości. Warszawa: PWN.

Sen, A. (1995). Inequality reexamined. Oxford – New York: Oxford University Press.

Single European Act. (1987). Official Journal of the European Communities. No L 169/1, 29.06.1987.

The Treaty of Lisbon. (2007). Retrieved from: http://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/en/FTU_1.1.5.pdf (2022.05.05).

The Treaty of Rome. (1957). Retrieved from: https://ec.europa.eu/romania/sites/romania/files/tratatul_de_la_roma.pdf (2022.05.05).

Treaty of Amsterdam Amending the Treaty on European Union, the Treaties Establishing the European Communities and Certain Related Acts. (1997). Retrieved from: http://www.europarl.europa.eu/topics/treaty/pdf/amst-en.pdf (2022.05.05).

Treaty on European Union. (1992). Retrieved from: https://europa.eu/european-union/si-tes/europaeu/files/docs/body/treaty_on_european_union_en.pdf (2022.05.05).

Yanatma, S. (2024). Where in Europe do people have the most disposable income? Euronews.com. Retrieved from: https://www.euronews.com/business/2024/02/03/income-inequality-in-europe-which-countries-have-the-highest-and-lowest-disposable-income (2024.08.08).

Opublikowane

2025-03-31

Jak cytować

Pawlas, I. (2025). Dysproporcje w zatrudnieniu i edukacji pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, (81), 5–21. https://doi.org/10.15584/nsawg.2025.1.1

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora