Komunikacja marketingowa a zachowania nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych

Autor

  • Mieczysław Adamowicz Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej
  • Aneta Krasuska Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.18

Słowa kluczowe:

zachowania nabywców, komunikacja marketingowa, decyzje zakupowe, techniki sprzedaży, rynek towarów konsumpcyjnych

Abstrakt

Przedmiot i cel badań: przedmiotem badań są zachowania nabywców i formy ich komuniko-wania się na rynku towarów konsumpcyjnych. Celem pracy jest określenie czynników kształtują-cych wybory nabywców przy zakupie towarów, a szczególnie roli, form i technik komunikacji marketingowej przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Materiał i metody badań: pracę wykonano przy wykorzystaniu literatury problemu oraz wy-ników własnego badania ankietowego na losowo dobranej próbie 119 respondentów. Badanie ankietowe zostało przeprowadzone za pośrednictwem społecznościowej internetowej platformy: www.mojeankiety.pl, latem 2014 r. Wyniki: w pracy przedstawiono teoretyczne podstawy zachowania się konsumentów/nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych, w tym preferencje i motywacje kształtujące te zachowania, sposoby zachowań oraz formy i techniki komunikacji marketingowej. Przedstawiono również typowe sposoby komunikowania się na rynku, techniki sprzedaży i modele wywierania wpływu. Z przeprowadzonego badania empirycznego wynika, że 69% ankietowanych nabywa produkty według zaplanowanej listy zakupów, ponad 16% dokonuje zakupów w sposób rutynowy (nawykowy), zaś 8% w sposób impulsywny. Spośród różnych instrumentów oddziaływania najwięk-sze znaczenie przypisuje się reklamie telewizyjnej (56%) oraz różnego rodzaju informacjom pisa-nym, takim jak ulotki i foldery (22%). Jakość i cena niemal w równym stopniu (odpowiednio 30,5% i 29,3%) wpływają na decyzje zakupowe. Ważny wpływ na decyzje zakupowe mają także wiek i etap życia, zawód, poziom dochodu i cechy kulturowe, takie jak styl życia i osobowość. Wnioski: badania potwierdziły, że zdecydowana część nabywców zachowuje się na rynku ra-cjonalnie kierując się zarówno korzyściami ekonomicznymi, jak i kryteriami jakościowymi. Ceny są czynnikiem równorzędnym z jakością produktów, a jakość w wielu przypadkach staje się naj-ważniejszym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji zakupowych. Potwierdzone zostało dobre rozeznanie nabywców w stosowanych technikach sprzedaży i metodach wywierania wpływu. Z badania wynika, że płeć nie ma dużego wpływu na zachowania nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Adamowicz, M., & Krasuska, A. (2020). Komunikacja marketingowa a zachowania nabywców na rynku towarów konsumpcyjnych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 173–185. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.18

Numer

Dział

Artykuły