Dostęp do informacji o organizacji na przykładzie sprzężenia zwrotnego z badania opinii pracowników

Autor

  • Dawid Jan Szostek Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.33

Słowa kluczowe:

dostęp do informacji, badania opinii pracowników, personel

Abstrakt

W swoich rozważaniach autor podkreślił, jak duże znaczenie w zarządzaniu współczesną organizacją ma rzadka informacja i dostęp do niej, a także umiejętność dzielenia się nią z poszczególnymi grupami interesu. O ile posiadanie aktualnych informacji jest coraz łatwiejsze, o tyle coraz trudniej o informacje rzadkie, dające przewagę nad konkurencją. Wynika to z masowego charakteru mediów i coraz większego dostępu do tanich źródeł danych (np. Internet). Dla organizacji oznacza to trudności w budowaniu trwałej przewagi nad konkurentami, natomiast dla konsumenta jest to sytuacja korzystna, jako że pozwala na udział w grze rynkowej na równych zasadach. Większość autorów pochyla się nad kwestią dostępu do informacji ze strony klientów, a pomija się pracowników, którzy stanowią równie istotną grupę interesariuszy organizacji. Oczywiście są oni cennym źródłem danych o przedsiębiorstwie, jednak, powszechnie funkcjonujący w zarządzaniu paradygmat prowadzenia dialogu z personelem jako warunku sprawnego funkcjo-nowania, oznacza konieczność utrzymania relacji na zasadach partnerskich. Zawiera się w tym także umiejętność dzielenia się informacją. Przydatnym narzędziem prowadzenia takiego dialogu są badania opinii pracowników. Z jed-nej strony pozwalają na uzyskanie interesujących organizację danych. Z drugiej strony naturalne powinno być dzielenie się przez organizację uzyskanymi informacjami z pracownikami (sprzężenie zwrotne). Przekaz zwrotny powinien także informować o działaniach organizacji podjętych bądź planowanych do podjęcia w odpowiedzi na otrzymane dane. Powyższe kwestie są przedmiotem rozważań autora. W artykule dokonano poza tym usystematy-zowania wiedzy na temat badań opinii pracowników oraz warunków optymalizacji korzyści z nich.  

Pobrania

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Szostek, D. J. (2020). Dostęp do informacji o organizacji na przykładzie sprzężenia zwrotnego z badania opinii pracowników. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 322–333. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.33

Numer

Dział

Artykuły