Instrumenty marketingu wirusowego a postawy konsumentów wobec marki

Autor

  • Mariola Grzybowska-Brzezińska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
  • Małgorzata Grzywińska-Rąpca Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.42

Słowa kluczowe:

reklama wirusowa, marka, postawy konsumentów, social media

Abstrakt

Marketing wirusowy wpływa na poznanie i umocnienie pozycji marki, jest też narzędziem, które umożliwia wywołanie określonych emocji w stosunku do produktu przed rozpoczęciem kampanii reklamowej. Celem podjętych badań była analiza i ocena wpływu reklamy wirusowej na postawy konsumentów wobec marki Pepsi i Coca-Cola. Badania realizowano metodą wywiadu przy wykorzystaniu kwestionariusza ankiety. Badani respondenci odpowiadali na pytania w zakre-sie postaw i wykorzystania portali społecznościowych jako źródło komunikacji i zachowań ryn-kowych. Kwestionariusz ankiety przekazywano w formie linku jako wiadomość prywatną oraz udostępniono na portalach społecznościowych: Facebook, Twitter i Goldenline. W kwestionariu-szu ankiety umieszczono linki spotów reklam wirusowych firm Coca-Cola i Pepsi. Respondentów proszono o deklarację dotyczącą emocji, jakie wywołały spoty oraz w jakim stopniu będą oni skłonni przesłać każdą z tych reklam znajomym. Umieszczane na profilach informacje, spoty mogą kształtować wizerunek marki produktu czy firmy. Odbiór i wpływ działań z zakresu marke-tingu wirusowego jest uzależniony od postaw klientów i ich doświadczeń związanych z produktem. Użytkownicy produktu, lojalni nabywcy są zdecydowanie bardziej wrażliwą społecznością i aktywnie uczestniczą w akcjach rozpowszechniania wirusów. Zainteresowanie przesłaniem spotu jest większe w przypadku tych wiadomości, które wywołują pozytywne emocje wśród odbiorców. Media społecznościowe pomagają marce zbudować relacje z konsumentami, są źródłem informa-cji dla odbiorców o promocjach oraz dostarczają wiadomości na temat firmy. Marketing wirusowy wykorzystywany jest w promocji produktów i usług, wpływa na postrzeganie marki przez klien-tów. Informacje ciekawe, bawiące odbiorcę, stają się popularne i znane przez system dzielenia się opiniami z przyjaciółmi i znajomymi.

Opublikowane

2020-11-10

Jak cytować

Grzybowska-Brzezińska, M., & Grzywińska-Rąpca, M. (2020). Instrumenty marketingu wirusowego a postawy konsumentów wobec marki. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 1(45), 413–425. https://doi.org/10.15584/nsawg.2016.1.42

Numer

Dział

Artykuły