Alokacja środków z puli budżetu obywatelskiego w kontekście starzenia się społeczeństw i nierówności społecznych

Autor

  • Piotr Wetoszka Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.3.16

Słowa kluczowe:

budżet obywatelski, demografia, starzenie się, suburbanizacja, Wrocław

Abstrakt

W Brazylii pod koniec lat 80. XX w. wdrożony został budżet obywatelski (BO), który zapewniał przepływ stosownej części funduszy do najbardziej zaniedbanych dzielnic. Współczesne europejskie miasta również muszą sprostać wyzwaniu rosnących wewnątrzmiejskich nierówności w jakości życia, zwłaszcza wśród osób starszych. Powstaje pytanie, czy współczesny budżet obywatelski jest narzędziem umożliwiającym realizację tych celów, tak jak w oryginalnym modelu z Porto Alegre?  Odpowiedź na to pytanie wymaga przyjrzenia się koncentracji środków z BO w obrębie miasta. Czy dzielnice z największym odsetkiem osób starszych – mało aktywnych politycznie i przy tym szczególnie związanych ze swoją najbliższą okolicą – otrzymują mniej środków niż inne dzielnice, jak może sugerować teoria elite capture? Choć pytanie to stawiane już było w literaturze, w dotychczasowych badaniach nie uwzględniano ani kwestii zróżnicowania struktury wiekowej w obrębie miast, ani specyfiki polskich BO. Celem badania jest określenie związku pomiędzy strukturą wiekową dzielnic we Wrocławiu a ich osiągnięciami w dwóch edycjach budżetu obywatelskiego w latach 2016–2017. Zastosowanie analizy skupień oraz wielorakiej analizy korespondencji pozwala na określenie typowego „zwycięzcy” dwóch głosowań. Jest to osiedle powstałe na późniejszych etapach suburbanizacji, o zabudowie jednorodzinnej oraz o ponadprzeciętnym odsetku rezydentów w wieku 25–44. Badanie nie pozwala natomiast na ustalenie podobnych zależności dla innych typów osiedli, w tym takich o znacznym udziale rezydentów w wieku 80+. Skłania to do wnioskowania, że procesy urbanizacji oraz przestrzennego zróżnicowania wiekowego miast powinny być rozpatrywane łącznie: ekspansja geograficzna miast pociąga za sobą przepływ do nowo powstających osiedli ludności zamożnej, zmobilizowanej do podjęcia działań na rzecz poprawy jakości życia w warunkach niekompletności infrastruktury.

Bibliografia

Allegretti, G., Herzberg, C. (2004). Participatory budgets in Europe. Between efficiency and growing local democracy (TNI Briefing Series, No 5). Amsterdam: Transnational Institute and the Centre for Democratic Policy-Making.

Attachment no. 2 to the President of Lublin’s decree no 127/3/2019. Dziennik Urzędowy Województwa Lubelskiego.

Beard, V., Phakphian, S. (2009). Community-based Planning in Chiang Mai, Thailand: Social Capital, Collective Action and Elite Capture. In: A. Daniere, H. V. Luong (Eds.), The Dynamics of Social Capital and Civic Engagement in Asia (pp. 145–162). London: Routledge. DOI: 10.4324/9780203126516.

Bednarska-Olejniczak, D., Olejniczak, J. (2016). Participatory Budget of Wrocław as an Element of Smart City 3.0 Concept. In: V. Klimova, V. Zitek, (Eds.), 19th international colloquium on regional sciences June 15–17, 2016 , Cejkovice, Czech Republic (pp. 760–766). Masaryk Univ, Fac Econ & Adm, Dept Reg Econ & Adm. DOI: 10.5817/CZ.MUNI.P210-8273-2016-97.

Deguen, S., Padilla, M., Padilla, C., Kihal-Talantikite, W. (2017). Do Individual and Neighbourhood Characteristics Influence Perceived Air Quality? International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(12), MDPI, 1559–1577.

Dias, N. (2014). 25 years of Participatory Budgets in the world: a new social and political movement? In: N. Dias (Ed.), Hope for democracy. 25 years of participatory budgeting worldwide (pp. 21–27). IN LOCO Association. Retrieved from: https://partycypacjaobywatelska.pl/strefa-wiedzy/biblioteka/publikacje/hope-for-democracy-25-years-of-participatory-budgeting-worldwide/ (2020.04.06).

Friant, M. C. (2019). Deliberating for sustainability: lessons from the Porto Alegre experiment with participatory budgeting. International Journal of Urban Sustainable Development, 11/1, 81–99. DOI: 10.1080/19463138.2019.1570219.

Ganuza, E., Baiocchi, G. (2012). The Power of Ambiguity: How Participatory Budgeting Travels the Globe. Journal of Public Deliberation, 8(2). Retrieved from: https://www.publicdeliberation.net/jpd/vol8/iss2/art8 (2020.02.24).

Grillos, T. (2017). Participatory Budgeting and the Poor: Tracing Bias in a Multi-Staged Process in Solo, Indonesia. World Development, 96, 343–358. DOI: 10.1016/j.worlddev.2017.03.019.

Kassambara, A. (2017a). Practical Guide to Cluster Analysis in R. STHDA.

Kassambara, A., Mundt, F. (2017). Factoextra: Extract and Visualize the Results of Multivariate Data Analyses. R package version 1.0.5. Retrieved from: https://CRAN.R-project.org/package=factoextra (2020.02.24).

Kębłowski, W. (2014). Budżet partycypacyjny. Ewaluacja. Warszawa: Instytut Obywatelski.

Kociuba, D., Rabczewska, K. (2019). Rola budżetów partycypacyjnych w zagospodarowaniu przestrzeni publicznych polskich miast – studium przypadku Lublina. Studia Regionalne i Lokalne, 2(76), 82–109. DOI: 10.7366/1509499527605.

Lê, S., Josse, J., Husson, F. (2008). FactoMineR: An R Package for Multivariate Analysis. Journal of Statistical Software, 25(1), 1–18. DOI: 10.18637/jss.v025.i01.

Lupton, R., Power, A. (2004). What we know about neighbourhood change: A literature review (CASE Report 27). Retrieved from: http://eprints.lse.ac.uk/27357 (2019.09.01).

Map of Wrocław’s neighbourhoods. Retrieved from: https://www.wroclaw.pl/dzielnice-wroclawia-mapa-liczby-i-fakty-o-osiedlach-i-dzielnicach-wroclawia (2020.02.21).

Marquetti, A., da Silva, C. E. S., Campbell, A. (2012). Participatory economic democracy in action: Participatory budgeting in Porto Alegre, 1989–2004. Review of Radical Political Economics, 44(1), 62–81. DOI: 10.1177/0486613411418055.

Masotti, P. J., Fick, R., Johnson-Masotti, A., MacLeod, S. (2006). Healthy Naturally Occurring Retirement Communities: A Low-Cost Approach to Facilitating Healthy Aging. American Journal of Public Health, 96(7), 1164–1170. DOI: 10.2105/AJPH.2005.068262.

Messer, K. (2013). Participatory budgeting as its critics see it. Retrieved from: http://www.buergerhaushalt.org/en/article/participatory-budgeting-its-critics-see-it (2019.09.01).

Mironowicz, I. (2016). Analiza Funkcjonalna Osiedli Wrocławia. Wrocław: Fundacja Dom Pokoju.

OECD (2018). Divided Cities. Understanding intra-urban inequalities. Paris: OECD Publishing. DOI: 10.1787/9789264300385-en.

Rajalingam, N., Ranjini, K. (2011). Hierarchical Clustering Algorithm – A Comparative Study. International Journal of Computer Applications, 19(3), 42–46. DOI: 10.5120/2340-3052.

R Core Team (2018). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing. Vienna. Retrieved from: https://www.R-project.org/ (2020.02.24).

Resolution No. IX/165.2019 of Rzeszów City Council, 26.03.2019. Biuletyn Informacji Publicznej Miasta Rzeszowa.

Resolution No. XI/237/2019 of Rzeszów City Council. Dziennik Urzędowy Województwa Podkarpackiego.

Rosel, N. (2003). Aging in place: Knowing Where You Are. International Journal of Aging & Human Development, 57(1), 77–90. DOI: 10.2190/AMUD-8XVX-9FPK-MR8G.

Rules of Participatory Budget in Lublin. Retrieved from: https://lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/budzet-obywatelski/budzet-obywatelski-vi-edycja/nowe-zasady/ (2019.09.01).

Schäfer, C., Laub, J. (2004). Annealed k-Means Clustering and Decision Trees. In: C. Weihs, W. Gaul (Eds.), Classification – the Ubiquitous Challenge (pp. 682–689). Proceedings of the 28th Annual Conference of the Gesellschaft für Klasifikationen, e.V. University of Dortmund, March 9–11. DOI: 10.1007/3-540-28084-7_81.

Sheely, R. (2015). Mobilization, Participatory Planning Institutions, and Elite Capture: Evidence from a Field Experiment in Rural Kenya. World Development, 67, 251–266. DOI: 10.1016/j.worlddev.2014.10.024.

Scheid, S. (2004). Correspondence clustering of Dortmund city districts. In: C. Weihs, W. Gaul (Eds.), Classification – the Ubiquitous Challenge (pp. 690–697). Proceedings of the 28th Annual Conference of the Gesellschaft für Klasifikationen, e.V. University of Dortmund, March 9–11. DOI: 10.1007/3-540-28084-7_81.

Shybalkina, I., Bifulco, R. (2019). Does Participatory Budgeting Change the Share of Public Funding to Low Income Neighbourhoods. Public Budgeting and Finance, 39(1), 45–66. DOI: 10.1111/pbaf.12212.

Sintomer, Y., Herzberg, C., Röcke, A. (2008). Participatory Budgeting in Europe: Potentials and Challenges. International Journal of Urban and Regional Research, 32(1), 164–178. DOI: 10.1111/j.1468-2427.2008.00777.x.

Stanimir, A. (2005). Analiza korespondencji jako narzędzie do badania zjawisk ekonomicznych. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.

Sześciło, D. (2015). Participatory Budgeting in Poland: Quasi-Referendum Instead of Deliberation. Croatian and Comparative Public Administration, 15(2), 373–388.

Timm, N. H. (2002). Applied multivariate analysis. New York: Springer Verlag.

Wrocław Participatory Budget. Retrieved from: https://www.wroclaw.pl/rozmawia/ wroclawski-budzet-obywatelski (2019.09.01).

Wrocław’s annual report on budget execution 2018, Wrocław, March 2019. Biuletyn Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego Wrocławia.

Opublikowane

2020-11-13

Jak cytować

Wetoszka, P. (2020). Alokacja środków z puli budżetu obywatelskiego w kontekście starzenia się społeczeństw i nierówności społecznych. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 3(63), 303–317. https://doi.org/10.15584/nsawg.2020.3.16

Numer

Dział

Artykuły